Učitelj

МАТЕРИЈАЛНИ И МОРАЛНИ ПОЛОЖАЈ ДЕЦЕ 809

Ма да је намера вдадина била уредити ово испитивање деце по свима школама у краљевини, преглед је опет отпочет био у јавним и народним заводима, где је био најлакши и најнужнији. Налеђено је било да се оштампају књижице беле хартије, за сва кога ученика по једна. На корицама је било оболежено име учениково, име његове школе, време рођења и разред у коме је. Унутра су пак штампана била питања, а остављено је и чиста места да се може покрај питања на њих одговорити.

Ово су била најважнија међу овим питањима: Колико је којега дана часова намењено учењу у разреду, одмарању после рада, песми, гимнастици» — Колико времена треба да пробави ученик код своје куће око задатака и лекција, које су учитељи задавалиг — Узраст учеников у сантиметрима. — Тежина уграмовима. — Је ли здрав» Случај скрофуле. Анемија и хлороза. — Нерве болести. — Лупање срца. — Главобоља. — Течење крви из носа. — Гастралгија и диспенсија. — Повреде органа за дисање. — Скомлозе. — Стање кичмењаче. — Остале хроничне болести. — Хигијенско стање школе. — Изглед учеников. — Старост оца и матере. — Здравље родитеља. — Да ли су подложени каквој од обележених болести. — Да ли је дете било снажно иди слабо пре него што је почело ићи у школу» Да ли је дете боловало мрасе, дифтерију или другу коју инфекциону болест» — Да ли је болест добило у школи или на пољуг У каквим се хигијенским погодбама налази очинска кућа — Да ли су болестима узрок родитељи, сам ученик, родитељска кућа или школа 2

Августа 1892 подвргнуто је било прегледају две хиљаде деце (трећина женске, две трећине мушке); свако је дете три пута из лазило пред лекаре, пре него што утврђено дефинитивно, како да се испуне показане рубрике. Са свим је појмљиво, да се ова новина није могла извести без протеста и препирака. Многи изјављиваху, да држава оваким радом дира личну слободу, тако драгу сваком Норвежанину. Незадовољницима је дато непосредно задовољење : подаци лекара који су извршивали преглед потчињени су били контроли домаћег лекара, а у случају да се то баш формално захтева, преглед су вршили и у стану дечјем нарочити лекази. Такт и благост, са којим је ово испитивање било изведено, победише злу вољу оних који му беху противни. Приликом другога испитивања већ није било готово никаква отпора; тегоба је уклоњена за времена. Хоће ли тиме да се каже,