Učitelj

840 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

читање на крају тога разр. течније је.“) У старијим разредима чешких школа, који се равњају нашој нижој и вишој осн. школи у главноме је једнако. Најстарији разреди чешке осн. шк. и грађанске шк. читају, разуме се, боље, можда боље и од наших гимназиста млађих разр., пошто се код нас у гимназији обраћа пажња само на граматику, а читање је споредна ствар.

Путчање боље је код нас него у чешким школама.

Граматика п декламовање у главном су као и код нас. Т. ј. граматика се учи у чешким школама и више него код нас, али стварна корист од оних дефиниција "и граматичких форама толика је као и код нас.

Писање боље је код њих него код нас што се тиче правилности и лепоте; а што се тиче вежбања у писменим саставима, то не могу ни упоређивати. Код нас је ово програмом пропи. сано, али се готово ни мало не врши, а у чешким школама врши се доста и с лепим успехом.

3. Рачун са геометријским облицима

Програм из ових предмета у главном прописује оно што и наш програм. Разлике су само ове:

Први разред у неподељеној осн. школи и онде где су 2—8 учитеља, рачуна само до 10. Где су 4 или више учитеља, ту се У | раз. 08 од 1—15. Други разред рачуна од 1—100, трећи до 1000 и т.

ан се препоручује да се нарочита пажња обраћа усменом рачунању скоро кроза све разреде. Посећујући чешке школе, пало ми је у очи, што се у старијим разредим=. рачуна усмено много више него код нас.И уверио сам се да је боље код нас, што се усмено рачунање тражи више у млађим а мање у старијим разредима и што се у старијим разредима код нас тражи само усмено рачунање с округлим бројевима.. У чешким школама налазио сам усмено рачунање и с врло тешким бројевима (н. пр. 2534 + 5245). Бројеви су ти тешки не толико што је рад заплетен и тежак, него што их ђаци не могу запамтити, кад у једном, другом трећем броју има да се памте и јединаце, и десетице, и стотине и хиљаде. Учитељи и сами виде да је код ·

%) У течно читање у | раз. не рачунам оно сувише брзо читање које се понегде налази у 1 раз. Такво читање- никако није добро. Оно је више механичко _ читање, пошто деца у том разр. не могу очима прелазити речи, онако брзо, као

што их изговарају у тако брзом читању. Деца која тако брзо читају у 1 раз., читаће у старијим разредима врло рђаво.