Učitelj

ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 889

тако врло лепо израђен модел млина, разбоја, збирку гвоздених руда са многим израђевинама од гвожђа, збирку лана и конопља са прерађевинама од њих и т.Д.

Ја сам већ казао како су богати школски кабинети. Оно што се у њима налази. не служи само за предавање природних наука, (као што се код нас обично мисли кад се рекне ка-. бинет), него и за остале предмете, па и за стварну обуку и уз читанку.

Буквар чешки(прва читанка) нема слика уз познавање слова. Али за исту потребу има одвојених слика уз које стоји слово којим се почиње име онога што је сликом престављено. При упознавању новог слова учитељи се служе овим сликама исто онако као ми оним што је у нашем Буквару.

Словарица има разних. Од њих две су ми нарочито пале у очи. На једној су слова.на кругу једном који је скривен на полеђини. Кад се дугме једно окреће, слова се појављују кроз једну рупу на словаричној табли. До ове рупе могу се спреда метути по 2—8 слова пред, иза рупе или и с једне и с друге стране. Окретањем онога котура и појављивањем слова на рупи може се удешавати да се слогови и целе речи мењају и да их ђаци шчитавају. ~

Друга словарница је на већој црној табли. На њој су горе три округле рупе, доле три дугмета, позади су три круга на коЈима су сва слова. Кад се дугме окреће, окреће се и онај круг са словима, и на оне горње рупе долазе слова. Таким окретањем састављају се за шчитавање слогови и речи од два и три слова

За граматику има крупно штампаних и на картону прилепљених разних образаца мењања. На њима су основе и наставци штампане разном бојом и цртицом су одвојени. После предавања ови обрасци висе на зиду, те дуже време стоје ђацима за углед. Има других таблица на којима су разном бојом обележени делови реченице; сликама објашњено шта је једнина шта множина, разне врсте речи и т. д.

Прегледа за лепо писање има више врста.

Успех у настави. — Кад упоредим успех који се постиже из матерњег језика у чешким и у нашим школама, онда је разлика оваква :

Читање у главном је као иу нашим осн. школама. Разлика је што први разрад чита на слогове много дуже него што је то код нас. Код нас |. раз. већ другог течаја чита мало брже и наше