Učitelj
ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 841
таквог рачунања највећа тешкоћа око памћења заданих бројева и'да се, она често савладати не може. Зато на 2-——3 места видех где учитељ задане бројеве напише на табли, а ћаци после у њих гледају и сабирају их или одузимају. Но то онда није право усмено рачунање. То је, тако рећи, писмено рачунање без креде. Тако рачунање упућује ђака да, при усменом рачунању, у памети замишља цифре једну испод друге и да рачуна онако исто као и писмено. Међу тим у усменом рачунању ђак треба да мисли на количине, а не на цифре и на односе међу коли. чинама, а не на положај цифре према цифри.
У томе што се усмено рачунање у чешким школама узима у старијим разредима више него код нас, највећа је разлика у предавању овог предмета. Али, као што. рекох, у том је боље код нас него код њих. Јер ако се хоће усменим рачунањем да оштри мишљење и памћење, то се у рачунању с мањим бројевима и с већим, округом и може чинити; а код већих и сложниг бројева троши се највише труда око самог памћења бројева пошто остало рачунање иде по истом калупу, као и оно у млађим разредима. А старији разреди имају доста и других предмета где ће се ђачко памћење и мишљење вежбати и оштрити, те се не мора залуд трошити много труда око усменог рачунања великих и сложних бројева тим пре, што за практичну потребу у животу такво рачунање нема веће вредности. Јер кад у обичном животу дође да се прима или плаћа, н. пр. 3875 + 2496 + 1653 и најбољи рачунџија узеће да рачуна писмено пре, него што | ће се ослонити само на рачунање напамет. Биће му то и брже и лакше, и сигурније. Сигурније, јер ту ради она иста памет, која ради и при усменом рачунању, а уз њу је и рад руке и очију. | О геометријским облицима почињу се учити тек од петог разреда; дакле као и код нас. А и програм је сличан нашем. Но предаје се боље него код нас. Чешке. школе имају геометријске моделе, те се на њима изучавају геометријски облици, а не само по цртежима и сликама као што то код нас обично бива. Уз то чешке школе у цртању имају поред слободноручноги геомешуријско цртање, које је у вези с оним што се из геометрије учи, те је разуме се, успех и бољи и стварнији.
Грађанске школе имају, поред рачунања, и вежбање,у простом књиговодславу.
У програму за најстарије разреде стоји једна врло умесна одредба, а то је: да се задаци за рачунање узимају из месног
,