Učitelj

Х

ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 343

другу једну рачунаљку с коцкама“%). Ова рачунаљка је за | раз. Има 20 коцака удешених тако да очигледно престављају двојке, тројке и т. д. Налазио сам и других рачунаљака разне врсте.

Рачунаљку која је описана у 14 св. „Учитеља“ од прошле год. врло ретко сам налазио у чешким школама. Први знак да је неподесна, па се зато слабо и употребљава.

И саму руску рачунаљку чешки учитељи су мењали и дотеривали на неколико начина. Тако н. пр. један је додао тој рачунаљци са стране црну даску на којој се-може писати и рачунати оно што се куглицама покаже. Други је горњу дрвену пречагу на рачунаљци начинио широку, да се ту могу метати разни предмети који се у рачунању показују. Трећи је додао дашчицу која се може уметути изнад шипака и куглица, те да се на њу метну предмети које учитељ у рачунању употреби као наставна срества. Мале су то, али ваљане допуне овој рачунаљци.

Налазио сам и друге измене и допуне поменутих рачунаљака, које су остале само као покушаји да се што год ново и боље удеси, а што је мени очито престављало, како чешких учитељи теже и раде да постојећа наставна срества усаврше или да нова измисле. А: колико је њих који се код нас баве таким послом •

Као наставно срество за рачун у |. раз. налазио сам т. зв. рачунаљку са сликама. На табаку дебље хартије ·'штампано је 10 разних слика. Таквих 10 табака узму се, па се онда исече свака слика за себе. Слике те после учитељ чиодом прободе ха школ табли колико којих хоће, те покаже н. пр. 3+5 тица и т. д. И ово су удесила два чешка учитеља. Даље има 10 таблица дебље хартије на којима се очигледно престављају бројеви од 1—10. (н. пр. за бр. 4 су четири линије. четири тачке у разрим положајима, коњ, кола, столица са 4 ноге и др. а код тих слика крупно написан је број 4. За друге бројеве узете су опет црте, тачке, а слика друге.)

За учење таблице множења има нарочитих штампаних таблица које се висе на зиду и стоје ђацима пред очима. Таблица множења се често учи и механички: сви ђаци је у хору говоре и понављају пре или после часа. Има чак и књижица у којој је таолица множења на ноте стављена, да се певајући учи. М код

“) Ову рачунаљку набавило је наше министарство просвете пре неколико година; али је она остављена тамо где је нико неће видети нити ће се ко год њоме користити,