Učitelj
844 — ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ
нас се пређе тако механички учила таблица множења, Сад се то рачуна као старо и назадно. Међутим није све старо рђаво, као што није добро све што је ново. Некада се таблица множења учила без разумевања, сад се отишло у само објашњавање и разумевање, а не утврди се таблица. И једно и друго не ваља. Боље је да се таблица множења поступно разјашњава, а на крају да се механички научи потпуно добро, тако да чим се ре: кне 5%Х6, оно 30 само да следује одмат, а да ђак не мора дуго размишљати и у памети ређати пет шестица.
Метарске мере, разуме се, да има свака школа. За појам о куосном метру нашао сам у једној школи врло практично и просто срество. Дзанајест штапова удешени су тако да се од њих брзо и лако склопи кубни метар. Кад се покаже то, онда се. лако ови штапови расклопе и оставе да не запремају место.
За деобу времена има и таблица које ту деобу престављају, а има у неким школама начињена плоча као сат са сказаљкама. па на тој сахатној плочи ђаци сами могу покретати сказаљке и упознавати се како сат показује време и како се дели.
За познавање новца има нарочитих штампаних таблица,
на којима је престрављен облик аустриског новца у правој величини, изгледу и боји.
За познавање геометријских облика има разних с ских тела, од круте хартије и дрвета. Модели од дрвета могу се и расклапати, те се очиглегно ђацима показује како је н. пр. купа део кугле, пирамлда део призме, тространа призма половина четворостране и т. д. И онда је веома много олакшано и разумевање и прорачунавање површине и запремине геометријских тела.
Успех у настави — ових предмета, није једнак с успехом који се код нас постиже из истих предмета. Разуме се, какав је где учитељ, такав му је и успех, а ја сам налазио у Чешкој учитеље који постижу бољи успех од учитеља наших, а нашао сам и горих радника, па и успех гори. Но просечно узев, рекао бих да успех из рачуна у нашој осн. школи нешто је бољи од успеха у одговарајућим разредима чешких осн. школа. Кад сам то посматрао и о том размишљао, још више сам се уверио да је
Ст. Д. Поповић код нас стекао великих заслуга за наставу у рачуну. Он је наставу тог предмета кренуо напред и његова је заслуга, што данас у том ми нисмо изостали од школа друтих напреднијих народа. Имало би и код нас ипак да се по што год у том предмету дотера и боље удеси али чешки учи-