Učitelj

914 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

Но има учитеља који стигме потпуно одбацују. Ја сам у свом путовању нашао једног учитеља који цртање и у најмлађим разредима почиње на чистој хартији. Код њега сам био баш и на једном часу цртања. Успех је био у опште ваљан; али ја, посматрајући онај и онакав рад на часу, дошао сам до уверења, да је то крајност једна. Оно повлачење црта с великим натезањем и муком, оно мерење оком, лењиром од хартије и плајвазом, оно дуго трошење времена докле се и најпростији цртеж изради, све то јасно казује да је такво цртање сувише тешко за млађе разреде и да се успех може постићи тек после много труда. И место да је цртање пуно интереса, да је деци мило (а деца већ по природи својој воле да цртају), место тога, оно на овај начин постане и тешко, и сувопарно, и досадно. А настава у основ. шк. не сме губити из вида, да треба да је занимљива и мила. На послетку, је ли одиста каква штета ако су у почетку за цртање даје деци хартија с тачкама, докле се рука мало не ослободи, докле се деца мало не упуте и извежбају; Мени изгледа да се у Чешкој до скора претеривало с тим, што се дуго цртало по тачкама, па кад се видело, да се тако ђаци не извежбају довољно у цртању, онда се ударило у другу крајност — да се одмах од првог разреда црта без икаквих помоћних линија и тачака.

Наставни: срестава за цртање имају чешке школе доста, како за слободноручно, тако и за геометријско цртање. Прегле"ди нису у цртанкама (као наши), него одвојени. И учитељ увек на табли прво сам црта и објашњава, па тек онда ђаци цртају. Теку најстаријим разредима дају се ђацима прегледи да их сами прецртавају. Модела од гипса, дрвета и дрота има свака грађанска школа. Најбољи ђачки цртежи остављају се у школи за прегледе. Код једног учитеља наћох прегледе особите врсте. Он је лишће разног дрвећа пресовао добро и онда прилепио на даску па под стакло урамио, те место цртежа има праве листове као прегледе за цртање.

Нематући више места да о цртању још коју рекнем, ја бих рекао још само то: да у свима другим предметима и ми по што год имамо, а на чешке школе можемо се у нечем угледати у нечем не; али у цртању ничега немамо и можемо од Чеха при: мити све од аз до ижице. Нећемо ли да се угледамо на чешке