Učitelj

ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 915

школе, угледајмо се ма на које, макар на јапанске“), само нека се једном почне неговати и овај важан предмет у нашој основној школи.

Т. Писање.

Лепо писање се узима по програму као засебан предмет. И код нас је тако. Ја сам о писању казао шта треба, кад сам гово рио о матерњем језику. Мени се чини да нема смисла одвајати писање као засебан предмет у осн. школи. Оно је само једна грана матерњег језика: У том предмету се већ учи писање и учи се како треба. Не учи се тамо ружно писења те да после до ђе други предмет: „лепо писање“. Иначе са истих разлога треба од матерњег језика одвојити као засебее предмете: читање, граматику, очигледну наставу и декламовање.

Ово одвајање писања у гимназији има смисла, јер тамо други наставник предаје граматику и синтаку, а други писање. У осн. школи учињено је исто тако, а без икаквих разлога.

3 Певање

Певање се у чешким школама негује боље него код нас. То се може видети већ и по томе, што се тамо часови певања држе готово редовно, што има контроле која мотри да се целе године редовно раде сви предмети. Код нас такве контроле нема и обична је ствар да се часови певања, гимнастике и цртања дају осталим предметима, а да се тек пред испит и овима мало пажње поклони, Часови певања у чешким школама махом трају · по пола сахата. И то је, мислим, боље. Цео сахат певати много је. Боље мање, али чешће. |

У чешким школама се још од најмлађих разреда припремају ђаци за нотно певање. У старијим разредима основне иу грађанској школи пева се у два и три гласа. Певање сам готово свуда нашао лепо и складно. Оно се и не предаје друкче него уз виолину, негде и уз хармонијум. па и уз клавир. А сваки чешки учитељ, као што сам већ поменуо, мора у учитељској школи научити музику, као ми црквено певање.

" Нашао сам у неким чешким школама још нешто у певању што ми се особито допало. 'То је певање с покрешима тела. Н. пр. у једној школи, учитељ виде да су ђаци постали нешто ра-

%) У осталом, како ме увераваше г. Коренски, у Јапану се учи пртање врло много и црта се врло добро. Сваки Јапанац, вели, уме цртати. А ми живимо у Европи, и на крају Х1Х столећа цртање ни мало не ценимо !