Učitelj
100 РУСОВЉЕВА ПЕДАГОГИКА
радове, нарочито кројење и шивење, рад иглом, а особито израђивање чипака'). Жене морају имати толико снаге, да све, што раде, врше пријатно; човеку је потребно толико умешности, да све, што предузме, лако изврши 4. — — Сви ови прописи, па и они, који се тичу рада, донекле су оправдани. Али мора се полагати већа важност на уређена вежбања, на праву гимнастику, да би се органи ва кретање развијали за корисну и лепу употребу. И игра, којом се одликују гимнастичка вежбања Грка, треба, такође, да се што више негује. Напротив, рад има јоши други задатак, који је управљен на корист, на тековину, и за то долази више као стручни посао, који Русо овде сувише ограничава према својим начелима о друштву, по чему би отпала подела рада, која је по етичким правилима потребна, или би се бар на најмању меру ограничила, а међутим напредак друштва и човечанства показује и захтева противно томе.
Врло су важни прописи Русовљеви о гимнастици чула. „Прве моћи, које се у нама образују и развијају, јесу чула. Њих треба, дакле, и најраније неговати; али баш она су једина, која се занемарују, или се бар највише за-
_ немарују. Вежбати чула, не значи само употребљавати их,
него значи преко њих учити правилно расуђивање, значи, тако рећи, учити осећати; јер ми осећамо, гледамо, слу-
шамо само онако, како смо научили. Не вежбајте, дакле,
само духовне силе, него вежбајте и чула, која их руководе. Мерите, рачунајте, цените тежину, поредите !«").
· „Кад дете почне да разликује предмете, онда је важно,
<г
да се чини избор међу онима, који му се показују. Природно је, да сви нови предмети интересују човечју пажњу... У почетку живота, кад памћење и уображење још не раде, дете пази само на оно, што у тренутку утиче на његова чула. Ну, како су ти осећаји први материјал за
1) Стр. 342., 378. — >) Стр. 341. — 5) Стр. 99. —