Učitelj
РУСОВЉЕВА ПЕДАГОГИКА | > [93
питања ни систематске наставе, нити научног образовања, на вишим школама. Русо беше геније. —
Русовљева педагогика није система; у њој је нацртан идвал за свако васпитање; „Русовљев „Емил“ је природно јеванђеље васпитања“, како Гете каже. Ми смо ту педагогику посматрали у систематском реду, и то из научног интереса и с критичким погледом, који се у таком прегледу материјала може лакше извршити. — Понављајући, најпосле, у кратко све, што смо горе казали о Русовљевој науци о васпитању, можемо с а Философске педагогике, овај суд дати:
Русовљева педагогика хтела би да буде природна педагогина: његов начин излагања следује току природе, његова телеологија руководи се природом, а његова методологија наслања се на природне законе. — Шта он разуме“ под том природом, то смо горе напоменули.
Природни ток,') који се код Русоа слаже с прогресивним методом, који се управља по Физичним и психичним ступњевима развитка васпитаника, може бити врло интересантан; то је исти начин излагања, који је Мте. Хескег Фе Бамззиге употребила у својој науци о васпитању. Али тај природни метод не може бити меродаван за научно испитивање ; јер у природи је све конкретно. — а наука има посла поглавито с појмовима, с општим, абстрактним појмовима. Посао је науке, да прикупи оно што је конкретно, да га логично уреди, да постави правила и законе, да их доведе у систему, како бисмо их, као с некога узвишенога места, могли лакше прегледати и савладати. Ми не можемо замерити Русбу, што није изабрао други начин излагања; него с практичнога гледишта морамо одобрити његов начин, јер се његов „Емил“ тако много распростро, и тако је знатно утицао баш тим лаким, више популарним 06-
-3 : :
1) (етра 00
о
УЧИТЕЉ · · 18