Učitelj

РУСОВЉЕВА ПЕДАГОГИКА ј 181

сона“. — Што се тиче историјске наставе, Русо ставља на, прво место историју старога века, због лакшега, разумевања догађаја, и тако исто старе историке (пре свега историјске биографије од Плутарха) због простијега и бољега начина излагања; после тражи о правом, да ученици сами оцењују и објашњавају чињенице и догађаје; најпосле помиње важност историје отаџбине, позивајући Емила, да поштује и воли своју отаџбину и домовину.) У настави језика главно му је начело непосредни · интерес: Емил учи читати и писати из сопствене побуде, бави се литературом из естетичкога интереса и учи стране језике, старе и нове, из литерарног и практичног интереса: те побуде мора. сваки признати.) За певање препоручује он, сасвим правилно, просте и пријатне песме.) Религијска "настава наслања се како на етичне тако и на теоријске науке, што налазимо и код Русоа. Он признаје потребу религије, али религијска настава долази врло доцне, као и настава хуманистичних наука, јер, по његовом мишљењу, млађи ученици не би то разумели. Али он посматра религијску наставу, тако рећи, као Философију религије, те почиње одмах с теоријским (догматичним) делом, који се тешко може схватити; — ну етични и историјски део библије, коју он истиче због етичне садржине и због простоте начина, излагања, могу и млађи ученици разумети.) Ну Русовљеве напомене против уобичајеног учења катихизиса пре времена важе и сад за већину школа“) — Русо неће да поучава васпитаника у одређеној религији, него хоће, да га стави у положај, да он сам себи бира религију.") Али ово није подесно и не може се ни извршити. То није у интересу васпитања, нарочито непосреднога, које захтева, не само потребну послушност према, природној нужности, него

1) Стр. 76 (208 11. 454 __ ) слр. 83, 230... 218. [0 559. 5) стр. 116.—18. — %) стр. 233., 280., 282., 286., 298. — 5) стр. 298. 2304 358 56 = пл скр 251 34.