Učitelj
636 НЕКОЛИКО НАПОМЕНА О ПРЕДАВАЊУ ЗЕМЉОПИСА
зреду, колико земљопис. А зашто 2 Само зато, што ве предавања врше измеђ четири зида, у самој школи, а требало би да су очигледна, да су везана са посматрањем; што треба, да се врше у природи: у пољу, у шуми, крај обала, на брду и под брдом и т. д. И како се овако не ради у већини школа, онда није ни мало чудо, што никаква, успеха, и нема, и што је предавање овога предмета довадно и учитељу и ученицима.
У Ш разреду по програму треба да се изучи Краљевина. Србија. На првом месту треба добро изучити своју околину и свој округ у опширности, па тек онда прећи на остаде округе. Изучавањем најпре својега округа, (округа у коме је школа), мислило се да се удари темељ за изучавање осталих. Али се овде, у почетку, полази врло погрешним путем. Место проматрања и изучавања, своје околине у самој природи, посматрајући све што је важно и нужно за овај предмет, износи се одмах, при првом предавању, карта (мапа) и са ње се изучава све. Оваквим почетком ученику се не даје никакво знање. За, ученике карта неће бити оно, што она треба да буде, неће престављати, што у ствари карта преставља; мапа ће тада, бити нека нашарана, хартија са неким плавим вијугама, (реке), са именима неких места, са неким шарама, које носе имена планина и т. д. Ученици, дакле, неће карту разумети, а без разумевања исте, нема ни знања ни користи од онога што се учило. И како се овако погрешно прешао први округ, тако се после прелазе и сви остали, те се тако сврши са проучавањем Краљевине Србије. И на послетку ученици умеју много да кажу о Србији а у ствари не знају ништа. “
Но не изучава се овако само Краљевина Србија, (у Ш раз.); овако се узе и ове остале земље и остали делови света у осталим разредима основне школе. И с тога, какав је успех из овога предмета у Пи Ш раз. такав је исти и у ТУ, Ути У1. свуда ве тај предмет учио да се