Učitelj

638 НЕКОЛИКО НАПОМЕНА О ПРЕДАВАЊУ ЗЕМЉОПИСА

појимање просторности олакшало, јер је ово појимање врло нужно за познавање неке земље. Нама су за ово на расположењу саобраћајна, средства: путови водени, железнички и други. Овим путовима везивати главнија места за места, Удаљења прелазити железницом или лађом, наћи време за које се може стићи из једнога места, у друго, или из једне земље у другу. Ово удаљење сравњивати са већ познатим удаљењем, како би ученици стекли појам о величичи једне земље. — Кров. Србију пролави железничка пруга. Њоме су везана и многа места до крајњих тачака пруге. Ако ми са ученицима у памети путујемо њоме, вежемо место за, место, назначимо време за које ћемо у неко место стићи, оравнимо то са познатим удаљењем — онда ће ученици стећи колико толико појма о просторности. Ако још ово путовање сравнимо са путовањем лађом, на колима или пешице, видимо разлику у брзини путовања — такође ћемо олакшати деци појимање просторности земље. Тако путовати и лађом, везујући поједина. места и назначујући удалења њихова и време за које се може стићи. Ко покуша и ово да "употреби при предавању земљописа, увидеће да ћеу многоме олакшати појимање и да ће деца са интересом пратити предавања.

3. Ради још бољега појимања просторности аи ради самога разумевања карте, за олакшицу нам служи и сам размер на картама. Помоћу размера ми видимо колико је слика неке земље смањена, колико је пута, дакле, карта мања од праве величине неке земље. Али размер нам служи и за израчунавање дужине неке реке, удаљење једног места од другог, за дужину железничке пруге и т. д. Помоћу размера, дакле, ученик ће боље разумети и саму карту и имати мало бољега појма о просторности. Радећи са размером везаћемо рачун са изучавањем вемљописа, а ово је и од великог интереса за ђаке, и од велике користи по само изучавање земљописа. — Опширније о овоме раду