Učitelj

5. Још један начин да би се деци јасније преставио неки округ или друга која земља, јесте прављење округа, на песку или на земљи. Овде се може све и јасније и у већом размеру преставити но на картама. Разуме се, да, се ови окрузи или све земље не могу изучити овим путем и због самог недостатка у времену, али довољно ће бити да се овим путем уради ма и један округ или која земља. При овом раду прво треба наћи погодно земљиште. Овде треба подражавати природи колико је могуће, т. ј. престављање да буде приближно истини, Положај округа да буде онакав, какав је у истини: северна страна да буде окренута северу, јужна југу и т. д. И положај места, и положај планина, и правац река — све да буде како у ствари јесте, само, разуме се, смањено. Још се и овде може узети и известан размер, тако, да знамо колико је је овај округ или земља смањена од праве величине. Према, томе размеру ми ћемо градити и планине и реке. Границе се могу обележити ситним камењем. За реке ископати ровове, те ће се тако имати и речно корито и речне обале. Још после у ровове сипати и воду, те би подражавали правој реци. Планине градити од камења, при чему ће се пазити и на висину, да буде у извесном размеру. Голе планине од самог камења, а оне које су обрасле шумом, покривати камење травом или маховином. Путове железничке преставити дрвцима, тако и мостове дрвцима, подражавајући правим мостовима. Места. преставити колутовима од хартије, окружна места црвеним, варошице белим, др. знатна места мањим белим колутовима. — ' Овакав рад, сем тога птро ће јако интересовати децу, даће веома повољне резултате. Један овакав рад изнео је К. Ј. у предавању Врањски округ у „Учитељу“ св. УП и УШ, год. 1895, стр/ 375. -

Ја овде не изнесох ни све мане данашњега предавања земљописа, ни све како треба предавати. Ја изнесох само

УЧИТЕЉ - 48