Učitelj
ОСЕЋА 738
су сувише слаби надражаји, да би могли да изазову какав осећај. Н6 (т. ј. јачина надражаја репрезентована дужином линије А Нб јесте таман толико јака, да изазове осе-
ОФ
рада ај вије део јаа И а У О ИЕ ЈЕ Ва АВИИ а
1 МОМ Ку-- Ме
До ој 4 Кен сеча За и па На РА РО рој ИЕ а Бове БР Бери = В
Хе Хр ћај и за то се назина прагом надражавања. Произвољно
узетом надражају Н10 одговара интензитет осећаја пред-
стављен линијом Н10. 010. Као што нам први поглед на
ову Фигуру казује, интензитет осећаја повећава се повећа-
вањем јачине надражаја прво брзо (први извијенији део
линије Оиј а за тим све спорије и спорије. Надражају
Н!8 одговара максимум интензитета осећања. Расте ли
Н даље, постаје ли Н19, Нод ит. д. то се интензитет
осећаја неће више повећавати; с тога линија, која пред-
ставља интензитет осећаја тече одатле паралелно са осно-
вицом абциса. Н18 јесте врхунац надраживања. — Тај
закон, који је овом фигуром графички представљен, може
се овако Формулисати: интензитет осећаја је пропорцио-
налан логаритму надражаја |Фехнерова психофизичка основ.
Формула). Односно напада, које је ова Формула доживела, као и о изузецима у области појединих чула упућујемо
на наведену литературу.
Тон осећања код осећаја означићемо са т ради крат- _ коће. Према томе, да ли тај тон представља осећање задовољетва или незадовољства, назива се позитивним или негативним. Тако нпр. осећај слуха од акорда с-е-д прати јак позитиван тон осећања, а осећај слуха дисонанције с-015 прати јак негативан тон осећања. Тон осећања једног осећаја зависи по правилу од његових осталих особина. Та је зависност најјаснија од интензитета, надражаја, од~