Učitelj

~> о Ен

ОСЕЋАЈ

носно осећаја. Према простом тону, врло лагано промзведеном, махом смо равнодушни. С постепеним његовим повећавањем настају осећања задовољства. При средњој јачини је пријатан утисак чистог тона, без поговора, достигао свој _ врхунац. При даљем појачавању тона пријатно осећање задовољства опада врлој брзо и прелази у осећање ненепријатности. Ако је тон достигао врхунац надраживања, то ће јак осећај слуха пратити најјаче осећање напријатности. Слично томе вреди и за остаде области чулности. Интензивна светлост, која нас заслепљује, непријатна је; светлост средње интензивности се осећа као најпријатнија. И ову зависност тона осећања од интензитета, осећаја можемо графички представити једном линијом. Пуно изву-

чене линије представљају одношај јачине надражаја и интензитета осећаја. На основи акциса забележена, је јачина надражаја. Нп означава праг, Нв врхунац надражавања. Пуно извучена крива линија представља ток интензитета осећаја при појачавању јачине надражаја. Натачкана линија представља интензитет тона осећања при извесном осећају. Део натачкане линије, који се налази над осовином абциса означава позитиван тон осећања, дакле осећање пријатности; што је под осовином — негативан тон, дакле осећање непријатности. Поглед на ту линију казује нам, да се с прагом надражавања, дакле појавом најслабијег осећаја, линија, што представља тон осећања, подиже над осовину абциса.

Свој врхунац постиже при средњем интензитету осећаја. За тим осећање пријатности почиње нагло да опада