Učitelj

746 ТЕОРИЈА ОЧИГЛЕДНЕ НАСТАВЕ

тога се тај посао и није вршио дуго и дуго времена. Што се тиче очигледне наставе, на њу није могућно гледати само као на спољњу страну предавања. Истина, ако би имало да се бира: предавање елементарно, али без сваких очигледних помоћних средстава, или са њима али апстрактно, по научном методу, ваљало би претпоставити прво, јер би такво предавање било много ближе очигледноме и због тога природноме начину поучавања, него ли предавање по научноме методу са сликама. Елементарна је настава очигледна по својој суштини, очигледна психолошки, са унутрашње своје стране; садржина св наукве, кад се очигледно предаје,ј] разлаже на елементе, чији ее спојеви и изучавају редом, како један за другим долазе. Кад се овако ради, не може се десити, да ум усваја генерализације и Формуле, док су још непознате поједине чињенице; овде има реда у савлађивању и усвајању и тај ред одговара природноме развићу "ума. Предаје ли се пак по научном методу са сликама, не може бити такве природности и сагласности са развићем дечјега ума, те се извештаченост метода, његове неудобне стране и тешкоће прикривају и премазују сликама, које разуме се, не могу загладити оно што у томе методу не ваља. Очигледност је управо неопходна за потпуну правилност и природност педагошкога излагања.

Не буде ли излагање очигледно, излаже се опасности да се из елементарнога преокрене у логички-апстрактно. Старајући се, како да разложимо науку на елементе, ми лако можемо доћи до закључка, да је истински просто управо то, што је опште и апстрактно. Кад изучавамо какав му драго круг појава, ми ћемо се сусрести с таквим својствима, која припадају свему кругу; може се учинити да је потребно изучавати пре свега баш њих, као најопштије црте појава. А ради тога је потребно издвојити поменута ошшта својства од осталих, За тим се треба доследно, по реду, упознавати се с другим таким општим знацима, па са не тако општима и на послетку са конкретним појавама. И при таком начину изучавања појава приморани смо опет разлагати их на елементе, али је та анализа чисто логична и научна; а такво је излагање битно обележје научнога метода. Педагошко елементарно излагање ни мало не личи на оно, које се зове научно или логичко елементарно. Кад се изучавају бројеви и фигуре, логички елементарни ће бити општа својства бројева и фигура и њихова најважнија сједињења и измене; а педагошки елементарне биће поједине одвојене чуствене Фигуре и одвојени предмети (као јединице рачунања), а за тим њихове промене и везе. Кад се упознајемо са животињама и биљем, логички елементарно биће изучавање њихових основних органа и Функција и поступнога ком-

>