Učitelj

150 ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

4. Уаоређење, које много вреди у опште у настави, па и у земљописној, код ове се мапе лепо изводи. Децу и нехотице нагони нешто у души њиховој, да посматрају један округ“ као целину. кад и појединости — реке, планине, вароши итд. и да упоређују са другим округом“ који је ту до њега прикачен ексерчићем за таблу. Посматрају и упоређују положај река и др. у једнога, са рекама итд. у другога округа. Појмови који сена авај начин добијају јаснији су су, одређенији и трајнији. - =

5. Кад се сви окрузи изуче при репетицији врло се згодно изводи аналитички метод. -

6. Ова мапа има и ту добру страну, што је настава са њом

занимљива. Деца тако рећи играјући се — састављајући од делова.

целину и обратно, растављајући целину на делове — изуче оно што је потребро из земљописа. Велика је добит овде, што се овим избегава позната. досадања шаблонска монотоност при предавању зем_ љописа. +

7. На послетку, што се може носити у џепу износити у околиву приликом екскурзије и тамо држати: предавања. или понављати оно што се раније изучило.

Овакву мапу може сваки учитељ за своју школу да начини, а она не стаје много труда и не треба бог зна какве вештине.

зосјеае-

школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

Ц

# 5 Под овом рубриком пропраћамо све новије појаво на просветном пољу

у свима важнијим европ. и др. културним државама.

А) ЕВРОПСКЕ ЗЕМЉЕ. СРПСТВО И СЛОВЕНСТВО. | СРП. ШБОЛЕ У МАКЕДОНИЈИ

Према извештајима из Македоније за сад у Косовском Вилајету (окрузи скопски, приштевеки, пећски, призренски и ново пазарски) има око 150 школа са 10.000 ученика и 190 учитеља и учитељица рачунајући у тај број и 3 српске средње школе (срп. муш. и жен. гимназија у Скопљу и срп. богословија и учитељ. школа у Призренуј. Ошширније о овом у брошурама: «Статистика срп. школа у Турској царевини од Мил. Веселиновића,

(Београд 1896 год.) и срп. школе у скопском санџаку од Св. Симића (Београд 1897 г.) |