Učitelj

816 УЧИТЕЉСКО УДРУЖЕЊЕ

Вучовић и Никетић. Само за то, вели г. Јовић што ће после Петров-дана наши ученици полагати пријемне испите за [ раз, гимназије, нисам; да се из програма срп. језика изоставља «разликовање падежа у имена и времена у глагола» већ сам, да се у интересу боље обраде српскога језика, изостави већи део из предмета нижег значаја. На ову примедбу одговорио је г. Велицки, да зебља г. Јовића отпада, пошто се на пријамном испиту из српског језика не тражи мењање имена и глагола, већ анализа, а то из програма вели, није изостало.

Ако би се ишта у ТУ раз. имало да изостави из српскога језика, вели г. Урош, то би ваљало изоставити «разликовање падежа у имена и времена у глагола» и нацрт је што се језика тиче добар. Друго је нешто, што ја мислим овде изнети збору на пажњу а то је, поверење. Ослонити се на учитељеву савест, сматрати у њему школскога радника и дати му, да самостално бира обим из наставних предмета. —- Зар ми не знамо, да нам граматика поједе целу писменост а за улазак у гимназију и јавни живот писменост је кључ шго отвара врата и за гимназију и за живот. Учптељ, који је дугим низом година у служби часно радио свој учитељски посао, умеће и за ово неколико месеци одабрати од многог градива оно, што је најпотребније за гимназију и живот и то ће до Петрова дана и израдити. С тога би по мом мишљењу у овом смислу ваљало порадити код господина министра и у овом би случају био излишан нацрт скраћеног програма.

Г. Јовић и г. Ивковић за њим, тврдили су, да би у том случају без програма — сваки од наставника оптеретио више своје ученике, јер би за краће време хитао, да пређе већи материјал и што је најглавније у том случају не би била једнообразна настава. На ово је опет одговорио г. Урош, да би код сваког паметног радника био сигурнији усцех без програма и да баш у овом случају не би било оне брзине од које се г. Јовић плаши. Дакле, вели Г. Урош, да му је баш сада напоменуо г. Никодије Стефановић, да се у овом смислу спрема пи распис господина министра, да сваки из програма изради колико се може, а да у исто време буде то и својина ђачка. ;

Г. Ђока Ивковић мисли да би радом без програма јако отежали по_ ложај учитеља у разреду, јер кад један од наставника буде прешао већи део а други мањи, онда се и силом намеће питаље, зашто, у једнаким приликама, код другог учитеља да буде мање“ док, код утврђеног програма, учитељи по разредима стоје подједнако, па за то и треба имати утврђени програм. 5

Г. Пера Ниокетић дошао је доцније на састанак, па незнајући шта је пре било предлаже комисију да прегледа нацрт, али кад му је г. председник објаснио, да је комибија већ проучила програм и да ово што се чита није ништа друго, до комисиски резултат, онда је г. Никетић одустао од предлога.

Г. Светозар Вучовић тражи, да се из програма српскога језика у

11 разреду изостави «подмет и прирок» доказујући да је програм доста опширан. ; Пошто је збор био вољан да се нацрт програма из српског језика реши, те да се пређе на остале наставне предмете, председник је ставио ово питање на решење, и збор је решио, да, из српског језика остане све по утврђеном програму са изменом, да се изостави у ТУ раз. «разликовање падежа у имена и времена у глагола». —