Učitelj

УЧИТЕЉСКО УДРУЖЕЊЕ 817

После овога дошао је на дневни ред други наставни предмет — рачун. У спремљеном нацрту ушао је из рачуна овај став:

«Радити по програму (утврђеном) све, с разликом, да обим рачунања у 1 раз. буде од 1—16, у Џ раз. да се изостави деоба са двомифраним бројем; у ПЛ раз. да се изостави дељење са, троцифраним бројем а у ТУ раз. да се изостави деоба са. четворо-цифраним бројем.»

О рачуну је први говорио г. Соколовић. Он напомиње, да би најбоље било да обим рачунања у Г раз. не треба да буде већи од једне десетице с тим, да се добро утврди читање и писаље. Ово Соколовићево мишлење још лепше је допунио г. Урош Благојевић споменуо, да у Г разреду из срп. језика није ништа изостављено, и да се из језика ништа ни изоставити не да. Кад вели наставник другог разреда добије добро читање и писазе, моћи ће довршити с успехом и рачун, па макар почео од јединице а не од десетице.

Г. Јовић као дуго-годишњи наставник |! разреда напомиње да у овој болешљивој години рачун у [ раз. не треба да пређе обим рачунања од једне десетице. Искуство моје из овог разреда тера ме, да то предложим. Наставник | раз. изгубио је време као и сви, али почетничко читање, зко се хоће да буде тачно и лепо захтева неко извесно време у савлађивању техничких препона. Брзине не сме бити ни у којем разреду а у Т раз. о брзини не сме бити ни речи. Па за то сам да наставник 1 раз. изради тачно читање и лепо на првом месту, па онда ток да дође рачун, али да обим рачунања не буде већи од десетице.

Г. Илија Радосављевић сматра рачунање до десетице као играчку, јер вели не могу се у том обиму извести никакве комбинације, по тражи да ричун остане у обиму до 20 без писменог рада, иначе га треба са свим избрисати из програма. На ову напомену г. Радосављевића рекао је г. Со“ коловић, да би незгодно било за наставника П раз., кад би дошао ђак без појма о писменом рачунању у П разред. И нашто одвајати усмено рачунање од писменог, кад је природније узети мањи обим у рачунању. И после говора г. Соколовића председник збора ставио је на решење обим рачунања у [ раз. — Решено је, да обим рачунања у 1 раз. буде од 1—10.

Такође пак збор је без дебате решио, да рачун у П разреду остане у свему по утврђеном програму, само да се изостави деоба са двоцифраним бројем. Исто тако по решењу збора, остаје по утврђеном програму и рачун у Ш разреду, само се изоставља деоба са троцифреним бројем.

Г. Урош Благојевић кад је била реч о рачуници ТУ раз. рекао је, да се на пријамном гимназиском испиту не траже десетни разломци, већ проста четири вида, па износи питање о скраћивању програма у погледу десетних разломака. Х

Г. Велицки зна, да се на пријамним испитима за гимназију траже више прости но десетни разломци, али вели ми сви знамо, да друштво тражи више десетне разломке, него просте, па како већи део ученика напусти школовање из ТУ раз., то није никако, - да се изоставе раз. ломци, Г. Вучовић тражи, да се из рачунице ТУ разреда ништа не скраћује. Г. Станојевић напомиње да при скраћивању имамо на уму идућу годину, јер што више будемо скратили ове године, то ћемо све веће тешкоће имати у идућој години. Доказујући даље, да сабирање и одузимање десетних разломака није скопчано са великом тешкоћом, кад је утврђено рачунање проста че-