Učitelj

85: РАСПРАВР И ЧЛАНЦИ

у кратко изнесени не само разни погледи о овом питању, већ и особине многе деце од различног узраста и различних друштвених стања.

2. Описи живота. Професор Прајер, који је управо и прокрчио пут модерном проучавању дечије душе, учинио је змеричким ђацима велику услугу својим познатим делом: „Дечија душа“ (Фе Бееје Јев Ктдев), које је изишло 1879. Он је брижљиво испитивао своје дете од дана рођења, па за неколико година детињста, бележећи прве покрете његових мишића, његове представе о времену, његов начин,

како упознаје природне појаве и т. д. Он с правом тврди, да се

овде душевни појави јављају у најпростијем облику и да њихово лагано, продужено и правилно развиће има врло великог значаја за разумевање зрелијих стања.

3. Присећања. На. неким универзитетима (Клерков и СтенФордов) председник Хел и професор Бернс користе се при И ОЛИ Ион деце ПРЕ Ени зрелијих ђака. 5

Дечија писма и дневници. Ово даје, као што професор Ирл Берне наводи. ослонац за оне несталне осећаје, који се тако лако заборављају, а који нису намењени критичкој, хладној јавности, већ упућени једном или двојици пробраних пријатеља. Дневници Марије Башкирцев и Ане Грин Винслове показују примену ретроспективних (доцнијих) студија на прво детињство

5. Аутобиографије. Догађаји и Фантазије из детињства гледани после већег броја година и причани после зрелијег искуства, у доцнијем добу, дају богат материјал за проучавање знатних људи и жена. Аутобиографије од Ј. П. Рихтера, Толстојево „детињство, дечаштво и младићско доба“, Пијер Лотија. „Роман једног детета<“ и дело госпође Бернетс (Витле в) „жена, коју сам најбоље познавала“, јесу богате аутобиографске студије,

6. Експериментална метода. На Великим Школама и университетима, где се психологија проучава помоћу експеримената, специјалисте проучавају и дете. као и сваку другу природну појаву. Проматрања о замору школске деце, како их изводи професор Ханкок (Напсоск) на Клерковом универзитету и професор Скриптер (Ветреаг) на другом једном универзитету, па онда студије о осећању боја, како их је дао професор Ликнеј ШпвКпеуј на универзитету у Небрасци, показују, да се експериментална метода може применити на проучавање дечије душе.

7. Писмене збирке. Државни семинар у Ворчестру био је један од првих учитељских семинара, на коме је проучавање дечије душе „постало предметом психолошке наставе. Сваки ђак добија штампане Формуларе, у које има да упише све важније појаве, на које наиђе

ас ам а бас 07 кс сасе