Učitelj
876 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
на супротност друштва, осигурава успех корисним идејама управљеним ка бољитку среће радног сталежа на животној трпеви.
Од тога доба све више и више почиње ширити се мисао да, образовање не треба да буде добит једног сталежа, него треба да буде ошште, бесплатно и обавезно; да народна школа не треба да буде средство макар којих специјалних или професионалних цељи, него треба да буде завод за отиште образовање, који има за задатак да човека начини човеком, да да потпуно и хармонијско развиће свих његових природних способности, и по томе, учење треба да буде вршено према природи дечјој. Основне принципе методике учења, као на пример: очигледност у предавању, саморадња ученика, концентрични распоред материјала (од ближега даљем, од простога сложеном итд. Све више и више сазнају лица, која су се примила посла васпитања и учења. Ну, у исто време и давнашња прошлост (стародревност) још моћно брани своје традиције. Њој у помоћ, заједно с људским оклевањем и клањањем пред рутином, приступа и таква моћна струја, као што је клерикализам (духов= ништво). ·
Средњевековно духовништво било је друг у народној школи, јер је она била потребна за попуњавање реда клирика. Духовништво је било покровитељ и суделовало у распростирању школа и после. Лутера, кад је почела религиозна свађа, кад је школа била оруђе у борби између протестаната и католика. Али чим је школа постала не искључиво професионални завод; кад је она не заборављајући религиозно развиће народа, поставила себи за цељ опште образовање; чим је она престала бити оруђем само једног духовништва, него опште човечанским и опште народним заводом. — она је до-
била у лицу својих пређашњих другова и покровитеља, најопасније непријатеље своје.
Западно духовништво напрезало је све своје умне и матери-_ јалне силе, сав свој могући утицај на народ и државну управу, да се да стари правац новом просветном покрету, да се школа врати. у мрак и ужас средњевековне схоластике. Свом снагом свога огромнога аукторитета, сјајним говорима својих најбољих оратора, сво- | јим способностима вековима изоштреним к политичким интригама, — оно је пошло у рат против народне школе, која тек што је се. зародила, још неојачана, још неуређена; која има још врло мало. другова и заштитника, и која страшно оскудева и у материјалним средствима и у живим силама. Изгледало је да чак неће ни бити. питања на чијој ће страни бити победа. С једне стране, многобројна, прекрасно организована и дисциплинована армија епископа, калу-