Učitelj

202 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

|

. Прво питање је дакле: да ли стање науке и њезин и имају каква утицаја на примену метода. очигледности. У напред тврдимо да утицаји постоје у том што су наставне методе: аналитички, синтетички, генетички и хеуристички, као појмови много постојанији од метода (подразумевани изведених) сличних којима науке корачају у напред, примењујући своје логичке методе за испитивање утврђивања каквих појава, или и за изналажење закона, врсти појаве. ;

Ова ће се несугласица А само у почетку чудна, али ћемо се постарати да је примерима изгонимо.

Пре свега јасна је ствар, да се трењем једнога дрвенога или боље врстара о стб производи топлота. Овај огдед може сваки ђак огледати ја који то од њих није огле_ дао па да стекне уверење о закону: да се трењем производи топлота. Али, сваки ће признати да је оглед проф. Тиндала куд и камо поучнији, а има шири значај и за науку пи за наставу, који је у овом: напуни се једна цев водом, горе заптивена запушачем, за тим се утврди за једну вртешку, окреће између две тарелке, услед чега ће се вода не само загрејати већ и проврети, а варена пара својим напоном избацује запушач напоље.

Таквих Факата има много у свима наукама те се извесни старији огледи, докбзаи, слике итд. итд. од мањега вначаји за науку и за наставу замене огледима, доказима итд. од већега, значаја и за науку и за наставу. По историји разних наука велики део огледа, доказа, примерака. итд. био је двозначан изналазак како за науку, тако и за методску страну. Између многих ми ћемо навести јоши један пример из аритметике.

Као очигледно средство за разумевање разломка узимају се нацртане линије пли прутићи, на којима се покавују делови и њин узајамни однос према целини (јединици).