Učitelj
СТВАРНЕ ПОГОДБЕ · 247
гих народа. Та дубина и пространство је особина тих народа задобивена културом и осталим редом у животу —
јер је живот сталожнији, са много мање поремећаја, и има
више капитала и умног и моралног, донекле у јавном и породичном животу, за неговање и одржавање тих особина.
Код образованијих народа, шта више омладина у први мах и не показује толико бистрине и схватљивости, па, опет свашта темељније научи сазна и знање очува. Тако: н.пр. у Индији, у чијим се школама школују индијска и инглеска деца, мали су Индијанци веома напредни с почетка, а Инглеви назаднији, ну Индијанци, услед своје индивидуалне организације и социјалног стања стану са развитком, док Инглези стално напредују. У овом упоређењу има неке сличности и са нама. Код наше је деце, у ранијој периоди умни развитак интензиван, али се брзо затвори услед особина чисто личне организације, као и услед спољних друштвених и других прилика.
Овим што смо ближе изнели наше гледиште на индивидуалне и социјалне подобности за школовање, мислимо да се самим тим намеће питање: да ли је умесно наћи и утврдити тачнији правац за примену начела педагогике у нашој основној школи, па и у осталим школама.
" Општи резултат био би овај: услед недовољности погодаба за развитак васпитаника не само у школи већ пу друштву, услед непримењивости добивеног знања у школи, услед тегоба за живот, омладина из основне школе позаборавља већину знања, па чак и најелементарнија знања: читање, писање и нешто мало рачунања. Средњешколска омладина, која не доврши гимназију позаборавља елементе предаваних наука, такође услед тешких погодаба у које долази, кад мора напуштати школу, па се латити каквог другог позива; омладина са виших школа, стављена такође у тешке прилике, и непримењујући своја знања и способности у друштву, сем нешто мало у канцеларијама или школама, такође изгуби знатан део свога умнога капитала,