Učitelj
190 : __РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ .
· имати. Сетимо се само оних топлих речи, које наш песник управља отаџбини. Доиста човек који нема никаквих осећања за своју отаџбину, није човек на своме месту. Бар тако многи мисле. И кад је школин вадатак да друштву да што потпунијег човека, онда је дужна да у својих питомаца развије осећања патриотизма до могућих најширих граница. Један народ, по речима Тотдет-а, који хоће да постане и остане велики мора пре свега бити истински побожан, беспрекорно патриотичан. И једно и друго треба. да да васпитаницима њихова школа. Она треба у младићу да васпита, човека код кога ће решеност, храброст и чврста воља бити свагда задахнути осећајима побогиности, племенитости и патриотизма. —
Љубав ка отаџбини не треба стварати; она је тако рећи сваком човеку урођена. Самоникла љубав ка породици снажи се у љубав према отаџбини. У толико је школин задатак лакши. Она само треба да потпомогне развића овога осећања, да га посжтиче и да га управља с планом извесним правцем. У том погледу, по Тогеег-у, у школи раде ова четири Фактора:
Личност учитељева;
9. Настава;
3. Пробрана лектира са патриотском тенденцијом;
а. Светковање народних празника.
Да прегледамо све ово посебице.
Личност учитељева. Она је овде од најпресуднијег значаја. Само онај учитељ који је скроз прожман искреном љубављу према својој отаџбини може пробудити истински патриотизам код својих ученика. Благом топлотом свога патриотизма треба, да загреје, те да проклија клица патриотизма његових ученика. Празне речи не вреде. Оне су без _ вредности и онда, кад би биле ма како прикривене неибкреним осећањима. Чудновато је како деца могу равликовати извештачено од правог осећања. „Само оно што искрено са срца полави, срцу иде“. Само искрена, жива
,