Učitelj

БУЂЕЊЕ ПАТРИОТИЗМА ШКОЛОМ 19:

осећања учитељ може да пренесе и пресади у душу ученичку. По Дистервегу само оно што је у учитељу кристалисано у прво осећање, то је његово; то само може да буде и својина његових ученика.

Утицај под којим деца расту осетиће се на њима и кад одрасту. Национално осећање отуда и води своје порекло. Српче одрасло под утицајем Србина — учитеља, одрасло у српској средини, која српски мисли и осећа, биће већ задахнуто љубављу према својој српској отаџбини. „Живот буди живот, ватра зажиже ватру“. У овоме и лежи сва важност народних школа. Ово су тако правилно охватили Мађари и њихове просветне; власти. То већ јако осећају и немађарске народности у њиховој земљи.

Српски учитељ има много тежу дужност од својих другова у срећнијих народа. Његова је шира отаџбина, раздробљена, на толике области у којима народ са неједнаком срећом води тешку борбу за одржање своје народности. Његови ученици то морају знати; они треба да науче да се њихова, отаџбина шири 'и ван граница слободне Србије; нек науче и то, да је доста српских непријатеља који би желели да Срба нестане. Износећи им то, српски учитељ мора у својим ученицима да постакне не само љубав ка отаџбини, но да пробуди у њима и тежњу јединству, уједињењу. »„Тежња ка јединству је најлешши дар човечанства; један Бог, једна отаџбина, једна. кућа, једна љубав“.

Да наш учитељ одговори овом племенитом задатку, потребно је изменити многе прилике. Да скренем пажњу само на неке.

___Уверени смо да наше Учитељске Школе савесно испуњавају своју дужност. Њихови су питомци спремни да достојно приме и понесу тешко бреме, народног учитеља; они су спремни да одмах стану у ред спремнијих учитеља, миогих страних држава. Али ово још није све. Потребно је побринути се, да се младалачки жар, да се патриотизам однегован школом не угаси првим кроком у јаву живота.

157