Učitelj

606 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

тању, те од каквоће њенога навођења зависи и сам квалитет ове вештине; и

г) Она је у исто време иједна од најтежих партија у свој настави. За ово наше тврђење, за сад нам, држимо, не треба друга коментара, до ако се не губи из вида Факат: да се експериментише у [. разреду, дакле са почетницима па још у самом почетку, а са тако апстрактним објектима за које г. Чутурило вели: „Глас као говорни елеменат јест нешто апстрактно, нешто замишљено..,..... "који у природи нема ништа еличнога“, — Елементарна писменост страна. 88. М

После ових донекле и преко потребних напомена, да пређемо на главну ствар наше расправе, ако тј. смемо тим именом и дана-, зовемо ове ретке наше.

ж

У нашој педагошкој књижевности има четири наша позната, дела што учитељству драге нам отаџбине указују путе којима ваља гредети при извођењу „Уводних веџбања“ или „Припреме за Буквар“ у опште, а партије о којој је реч на по се. — Три су од њих: „Упуство за предавање“ од г. Вукићевића; „Елементарна писменост са Упуством за руковање с Букваром“ од г. Чутурила и „Припрема, за предавање Буквара“ од г. Јовића, — и права „Упуства“, хронолошким редом одобравана и препоручивана за ручне књиге наставника осн. школа п од стране највиших просветних власти.“) Четврто је дело““) опет онај монументални „Рад у 1 разреду“ од уваженог г. Јове Миодраговића пређашњег учитеља а сад професора, и референта за основну наставу.

Ну, и ако имамо четири дела а од четири разна аутора, ипак не можемо рећи да нам стоје на расположењу и толико исто разних мишљења, јер сви аутори поменутих дела при извођењу све партије —- полазе са једне исте основне мисли. — Сви они догматички верујући у истинитост хипотезе „да дете не може никојим начином доћи до свести о зоворном гласу, већ једино путем анализе, путем равлалања говора на гласовне влементв“ “+%) — сложни су у томе: да анализа мора предтодити, сестри својој синтези, па се и размимоплазе тек после извршења њенога, делећи се при том у две равне поле, јер док у прве двојице анализа по правилу бива праћена синтезом,

у > - %) Последње од њих као најмлађе баш је сада у јеку највеће славе своје. ##) Оно је велика реткост књижница старијих школа. ж#%#) Курзив је наш.