Učitelj

школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 629

да је у псто време и орган „Хатегу 100. потез кјећ дтидатра“, једва животари са 300—400 претплатника.

У овако тешким и судбоносним приликама угрожена словиначка народност више може очекивати помоћи од свога родољубивог свештенства, које је у независнијем положају, но од бедних учитеља слов. народности, над којима вазда виси Дамовклов мач у лицу школских инспектора Немаца, затуцаних непријатеља свега што носи име словенско.

Па како је неутешно стање основне наставе у Штајерској, тако је п у Корушкој, Горици и осталим местима где је словиначки живаљ у претези, а тако је исто стање и средњешколске наставе на свима средњим школама. Поред свију сметњи званичних и незваничних кругова, ипак су на много места по средњим заводима словиначка деца у већини, па ипак су предавања на немачком језику. Оловиначком језику удељено је и ту два часа недељно, тек колико да се не рекне, како Немци нису справедљиви наспрам словенских суграђана својих. Једини је изузетак цељска гимназија, добивена после упорне борбе, које се сви ми као скорашње врло добро сећамо.

Млађа свештеничка генерација упиње се свима силама, да словиначки језик задобије бар право црквеног званичног језика, те: да на тај начин колико-толико потисну мреки или немачки језик, који је већ свуда, п у најмањим стварима, бесправно заузео место народном језику. Алп сви ти покушаји баш да се и крунишу успесима, од незнатне су користи по општу ствар.

Веома важан чинилац за развитак народне свести и осећаја јесу неколика друштва (Матица, Друштво св. Мохора и др.), која су основана од родољубивог свештенства њиховог, а о којима је већ било речи раније на овоме месту. Опа издају календаре и повремене еписе писане популарно и намењене ширим круговима,

Мучни положај наше словиначке браће, окружене са свију страна немачким морем, и нас непријатно узбуђује. Дај, Боже, да истрају у борби против непријатеља несразмерно снажнијег, јер је света и праведна ствар њихова за коју се залажу.

Срет. А. П.

ИТАЛИЈА

„а Уша ттетпаћотале“ донела је ту скоро занимљив чланчић о томе, како би могла интернационална педагошка друштва предузети корак, да се олакша трошак у страним земљама младићима који се школују у страним државама, тиме, што би рецимо роди-

Учитељ - : 37