Učitelj

а РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Ми пак користећи се до крајњих граница како оним малим дарком с неба тако и Стефанијевим начином давања појмова, који је без икаке сумње много бољи, лакши и сигурнији, стабилнији, јер је и природнији, — прешав на партију о којој је реч, одмах у самом почетку развијамо цео рад свој у два правца:

а) Згодним питањима будимо појмове за које смо сигурни да се у ризници дечјег знања већ готови находе;

6) Путем подражавања дајемо, стварамо нове појмове о гласовима, који се — згодни за употребу нашу, сепаратно, ма у ком делу драгога нам народа — чују.

У оба пак случаја, а нарочито у последњем, среством разноврсних питања изазивамо исте у души дечјој много пута, на их том више-бројном репродукцијом (појединачким изговарањем или у хору, отегнуто п кратко) — доводимо и до нужне јасности, те постају свесна и лако употребљива својина ума њихна,

Сем тога настојавамо да се одмах с почетка изговарају гласови природно и чисто, без икаквих примеса, дакле онако како се чују у самоме говору. Ово нам у осталом п доста лако иде за руком, јер су ретки, врло ретки случајеви да је глас нечист, те се само по пзузетку има да „наврће“. Иначе гласови се по правилу тако чисто чују да ће у многом случају природном чистоћом својом и саме младе а невеште наставнике, упућивати на правилно изговарање њихно. 7

И тек на основу овако стечених појмова који су п довољно јасни, приступамо главним радњама при чему анализа као тежа уступа своје место синтези, па на тај начин контра садањем аналитичкосинтетичком методу добијамо нов синтетичко аналитички метод,.....

Свуда и свагда опет до педантности је заступљено начело постепености, које у друштву с начелом: да се тешкоће не смеју натомилавати — но их ваља посебице и редом савлађивати — и ствара шпроко поље најглавнијем педагошком принципу — саморадњи, која се, као што ћемо видети башкари (размеће) до миле воље.

=

Да би елика овога, т.ј. синтетичко аналитичког метода што вернија била, ми ћемо бити слободни да на овом месту цитирамо једно наше предавање држано пред „Збором лужничких ЈА још пре 8 године. — Оно гласи:

» %) У овога збора био је заведен диван обичај, — Предавач је био дужан написати своје предавање, о коме је по решењу збореком такође морао писмено реферовати један од чланова коме се то у дужност стави. — Припрема заједно