Učitelj

ФРАТМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ 777

Захтеви, који се траже од добре наставе, односно самога тока њеног, ови су:

1. Свака настава треба да почиње од круга искуства, које се у ученика налази. Тај круг треба да се рашчлани, среди и да се у њему нове истине пронађу. Даље, настава треба да иде од онога што је лакше ка ономе што је теже; од саме ствари ка њеном знаку: од онога што је конкретно ка ономе што је апстрактно, — од очигледности ка појму.

2. Настава треба. да иде непрекидно без икаквих празнина.

Треба с времена на време застати, па добро прегледати оно што се прешло, и то научити и утврдити. Добивене резултате у настави треба свести у појмове или у правила, законе, начела итд. да би се тако лакше запамтило и дуго тубило оно што је најглавније.

ХЛ 0 ступњима у настави.

Мењањем анализе и синтезе у настави одређује. се ток наставе у опште. Ма како да је наставна грађа, коју дајемо ученицима, различна међу собом, закони духовног схватања и појимања једни су и исти. Ученик не може наставно градиво из језика или из географије друкчије да ехваћа и разумева, него онако исто као што схваћа и разумева наставно градиво из рачуна, или из ког друтог предмета. Из анализе многоструког (сложеног) градива мора ученик издвајати поједине представе, и из њих синтетичким путем стварати себи појмове. Свеколико учење, дакле, пролази кроз две главне радње: кроза апердцепцију,| Ј. усвајање појединих представа, и кроз апстракцију, Ћ ). образовање појмова. Обе ове радње вреде у опште за све предмете, али између ових радња има неких одре-