Učitelj
У синтези се дакле казује ново знање, оно што деца “не знају а треба да науче. У синтези или сам наставник товори, прича, разлаже итд., или се с децом разговара. Ако је наставно градиво такве природе да се може обрадити у облику питања, и одговарања, онда се тако и обрађује, али ако се градиво не може обрадити у питањима п одговорима, онда сам наставник казује нову грађу. Ако је нпр. предавање из историје или из земљописа, онда ту наставник мора сам говорити, казивати и објашњавати. Ако је пак предавање из језика или из рачуна, геометрије итд. онда ту може наставник предавати или казивати ново знање у облику разговора, — питања и одговарања. У синтези се најбоље огледа сва вредност, спремност и способност једнога наставника. По одабирању грађе, по количини и каквоћи избора, по начину самог излагања, причања и говорења, најбоље се може оценити и наставник и његова писмена припрема (написано предавање).
4. Асоцијација, (удруживање, поређење, везивање). Чим се наставно градиво утуби и понови, онда је циљ наставе постигнут, т. Ј. наставно градиво примљено је и усвојено. Али оно што је као ново научено, не сме да остане само и усамљено у души, него треба да се уврсти у круг старијих и ранијих представа и појмова. Из посебних и усамљених истина (аката) треба да се образује нешто заједничко, нешто опште ; треба да се изведе нека поука, неко правило, неки закон итд. Често пута и сами ученици случајном везом представа дођу на сродне или сличне ствари, истине, слична поређења итд., а даровитији ученици често пута изненађују нас својим одговорима ва наша питања, којима тражимо поређење, изналажење сличности, извођење закључака итд. Али све везе, Тито се врше у духу ученичком између разних представа а без помоћи наставникове, врше се обично случајно. Ове везе могу бити и неправилне: оно што је битно помешано