Učitelj

37

РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

који —- као редар — уписао кога за малу или никакву кривицу. Мали осветници тако су ради туђем злу; да често пута отрче чак до ро: дитеља дотичног ђака да му јаве ту „радосну вест“, како му је сињ

кажњен. — У опште међу ђацима преовлађује више освета но саучешће. (!7) 6. — Обично ђаци хвале учитеља, који их мање кажњава (на-

рочито који их не бије) и који их у свакој прилици лепо поучава. Учитеље горде не воле. Но ови мали шпекуланти у више прилика хоће да куде онога учитеља код кога су пре били, само за то, да би се удобрили овоме, мислећи, да и он мрзи свог претходника. — Било Како му драго, тек ђаци доста добро могу да оцене рад учитељев и његово понашање (као неки „мали исихолози“), па треба и на то обраћати пажњу и чувати се, да ђаци не стекну 0 свом наставнику

рђаво мишљење. =

| — а ђаку хоће радо, при преписивању, да дошане, как овај вешто не зна, Ово дошаптавање (или подказивање) више долази из познавања дечје нестрпљивости, којом би хтели да кажу, да и они то знају (и ако се не питају), — но што би они хтели овим један другоме у невољи да помогну. — Занимљиво је посматрати како се шаптачи вешто крију при дошаптавању... Извежбано око наставни-

ково треба да их ухвати. =

8. — Одраслија деца или ђаци у опште не воле малу децу, али инак сви се грабе, ко ће пре да понесе или забави учитељево дете, Исто тако велика већина ђака нерадо слушају своје родитеље, а учитеља грабе се ко ће пре да послуша. Овакојако ће бити да они ово чине једино ради тога, Еда би на тој начин били у особитом призрењу код свога наставника. Ову навику ваља сузбијати, јер не иде у прилог образовања часних карактера.

; #

9. — Ђаци се у почетку грабе за редарство, јер то звање сма– трају за особиту почаст (као што и јесте), али који више пута то буде, њему то звање изађе из воље, па га омрзне, и није му мило кад се поново поставља. Међу редарима може да се нађе и таквих. који од ђака узимају мито „да их не упишу“. На ово треба наставвик варочиту пажњу да «брати.