Učitelj
школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 311
На овим школама било је 1379 учитеља и 348 учитељица. Кад ве одузму немачке грађ. шк. у Чешкој, онда је било самих чешких учитеља 782, а учитељица 212.
Укупан број грађ. школа био је 378, од којих су мушке 216, а женске 162. Од укупног броја чешке су 219, а немачке 159.
Кад се зна да је у Чешкој Немац тек '/,, онда се види да број школа није сразмеран према народности, јер чешких школа има 59%/,, а немачких 419, што не чини трећину и две трећине. Али се немачке школе одржавају и са мањим бројем ђака, само да их буде свуда. На тај начин немачке школе броје своје ђаке на десетице, а чешке на стотине, а опет су равноправне. На пр. чешка грађ. школа. на Смихову има 300, у Прибраму 400, а на Виноградима преко 600 ђака, док се немачке налазе са 60 па и са 26 ђака. |
Издаци на грађанске школе били су на једну школу најмање 2570, а највише 59.642 Фор. (у Плану). - ДУ ЈЕ ЧЕ.
Кад: Рене, један од најглавнијих радника на народном просвећи вању поднео је и прошле године министру просвете свој извештај о стању школа и просветних установа, којима се шири настава за на родно просвећивање. Извештај је рађен савесно и пажљиво, Факта су поуздана и свестрано испитана, а уз то цео материјал одлично распоређен по својој важности.
Француски педагог најпре констатује очевидан напредак У настави за народно просвећивање. Овај је напредак мање у количини установа, а више у каквоћи наставе. Установе су остале као и у 1896 години, али су њихови ресултати несумњиво бољи у овој школ. год. (1897 —98) Већ је престало време покушаја и лутања; данас се ради одлучно, а избор установа увек је коректан. Све су школе за нар. образовање организоване у одређеном циљу: једне за сеоску омладину, друге за варошку. Оне примају и неписмене и писмене — и оне са већим знањем, који желе да буду специјалисти у појединим практичним знањима, ионе којима треба утврдити и проширити знања, стечена у школи. Тако солидно уређене, ове школе служе умном образовању, моралном напретку, гајењу вештина и нетовању разумног патриотизма. Оне спремају за живот младе људе: и стварајући их образованијим, они их чине одлучнијим у часним занимањима доброга грађанина.
А сад да пређемо на поједине установе и њихову организацију.