Učitelj

ИСТОРИЈА У основној школи - 362:

Није се у осталом ни чудити, што се баш код овог предмета. одступа од основног принципа методике. Историја се пише оним редом како су догађаји текли, т. ј. почиње се са најстаријим временом“ па се казује како се даље све развијало. На тај се начин и учи историја у средњим и вишим школама. То је обичајем тако утврђено, да би се сматрало као необично и неприродно, кад би неко почео на ставу из српске историје тиме, што би деци казивао о првом идрутом устанку и о другим догађајима, који су за ово сто година ство“ рили Краљевину Србију, а разговор о Косову и пропасти, 0 Неманићима и старој српској држави, о досељењу и жупанском времену да остави за доцније, кад деца порасту, и кад им не буде тешко да, појме дуге периоде времена од неколико векова. Овакво учење историје (прво ближи, па онда даљи периоди) изгледало би неприродно __ толико је обичајем утврђено, да се историја учи онако како се пише '

Међутим неприродно је ово како се данас ради — казивати деци прво оно што се десило пре 18 векова, па тек онда причати,. како су се претци наши пре сто година дигли против Турака. Ову неприродност као да не увиђају ви учени доктори — педагози. Тако и. мира па | Стев. М. Окановић предлаже, да основна школа буде шесторазредна и да се историја учи кроз свих шест разреда. А материјал би био распоређен овако: у Т. разреду народне бајке; у П. раз. историске скаске; у Ш. раз. жупанско доба, песнички обрађено као патријархално време; у ТУ. раз. династија Неманића (историја проткана епском народном појезијом); у У. раз. од последњег Немањића до пропасти (Краљевић Марко, Косова; и у У1. раз. хајуци, ускоци, Црногорци, први устанак, други устанак, најновији догађаји.

Дакле деца у Ш. разреду (тек су у 10-тој гооини) учила би о жупанском добу, о личностима што су живеле, и о догађијима што су били пре хиљаду и више тодина! Је ли могуће да ту буде учења с разумевањем, учења онаквог какво научна педагогика тражи 2. Може ли дете у Ш. разреду да појми тако дуг период времена И зарто неће бити потпуно механичко учење, без икаквог разумевања оних цифара што казују године о А да ли се на тај начин развија умг : Новија педагогија, на челу које стоје Коменски, Пееталоције и други великани, с правом је огласила рат старинском механизму при учењу, јер на тај начин не само да се не развија ум, већ се на. против, убија у духу свака самостална радња. И до данас педагогика је успела, да настава готово свих предмета у основној школи будо рационална, т. ј. да ђак и разуме оно што учи. Једини изузетак чини историја, где ученик механички понавља циоре (године), не—