Učitelj

ЈАВНА ГОВОРНИЦА 468

половина дужности коју Вам стављају закон и наредба г. министра просвете. ~ %

Овим сам, г. надзорниче, мислим, расветлио гледиште своје, које се не слаже са гледиштем вашим. Време је да ово писмо завршим. Ако буде требалд, продужићу остало у другом писму. А на завршетку, ради бољег прегледа, да сумирам ово што рекох.

По моме мишљењу дакле не стоји онако како сте Ви у свом писму рекли, него ствар стоји овако:

1. Учитељи су до сад били вредни и радни, они и сад показују пуно воље за рад, а ту радљивост треба само упућивати путем добрим.

9. Надзер је потребан, али не да само надзирава, него и да поучава; не само да тражи да се што више ради, него да се ради умерено, али мудро; не само да се ради како се до сад радило, него све боље и боље.

3. Знање и умење код наставника није било довољно ни пре, нити је довољно сад после нових захтева новог закона и програма. Сваки се човек учи и усавршава док је жив; а наставник нарочито има увек шта ново да научи и у чему да усаврши рад свој. А ради допуњавања и усавршавања тога знања и умења, потребни су стручни курсеви и нарочита упућивања и показивања од стране надзорника.

Курсеве ове пак не треба приређивати само за ручни рад, него још: за сеоске учитеље из пољске привреде, за варошке из цртања и књиговодетва, а за учитељице из разних поука за домаћице, што учитељице треба у народ да шире, а чему ни оне саме нису вичие.

Поред курсева ових надзорницима остаје још да у многим пословима упућују и поучавају учитеље (како ће поједине предмете предавати мало друкче и боље него до сад, како ће разна наставна средства прибирати и израђивати, те да се не чека све да општина, купи ит. д.)

4. А да би школски надзорници могли у свему учитеље упућивати и надзиравати како треба, потребно је да се и сами (ако не сви, оно већина њих) упуте у томе. Шосао њихов нов је, те није чудо, ако га многи не схватају потпуно, нити је чудо ако сви не раде једнообразно. Да би пак настава и све остало ишло једнообразно, ште практичније и боље, неби било рђаво, кад би на једном скупу свих нодзорника, референат или ко други, поред постојећих упустава, дао опширније и детаљније упуте за посао надзорнички; а на скупу том и надзорници сами имали би да се споразуму и договоре о многим стварима из посла свог. |