Učitelj

24

ловину слова!!). Онп истински цене и уважавају не само ту реч него и само лице, које она означава. И кад се у њих некоме рекне: „Моп сћег Мафе“ (Драги Учитељу !), то се тако рећи чује одавде до Авале! То они не чине из · формалности или ради неке параде, већ с тога, што су потпуно свесни ишла значи реч Уиштељ; зато, што од својих Учитеља много очекују, а ови им не само много вреде, већ и много дају, много стварају и привређују.

А да би и ви сви, колико вас је год овде, видели и уверили се шта француски учитељи вреде, шта дају француској држави и францускоме народу, довољно ће бити да за часак — трчећим корацима — прођемо мало кроз Њихове основне школе и на брзу руку у њима видимо, | разгледамо и проучимо све оно, што би за нас, наше школе и наше прилике било од поуке, важности и значаја, на-

рочито у хигијенском или педагошком погледу.

Француске основне школе

Од француских основних школа обишао сам и прегледао ове:

1 Две у МШ кварту где има . . 345 ђака 2. Једну , ХШ о . : --_- 200о 4 ~ = о ___ | _ 18 и И 3 „на селу (Сагсћеј = “<< 100. 6. _„ приправну женску учитељску шКОЉу летиман ~ ~ (> +: 200

Свога ___ 2 015 ак

Сем ових француских основних школа, враћајући се из Париза, посетио сам успут и разгледао још и једну немачку основну школу у Берлину („Савињијев плац“) и једну аустро-угарску у Бечу. И једна и друга од ових последњих школа не разликују се много од француских школа, изузев што су топломери у берлинској школи уоквирени у нарочити стаклено-метални јак и чврст оквир, уковани за зид, и ту се тако чврсто држе, да их ни топови с тог места