Učitelj

32

И у самој оцени уџбеника, с малим изузетком неколико педагога, Просветни Савет стоји на овом погрешном гледишту. Треба једном увидети, да уџбенике за ниже разреде треба што мање пуштати, а што више давати упустава тим наставницима за методско излагање својих предмета. Добри уџбеници могу корисно послужити тек за више разреде средњих школа и у стручним школама и у универзитетима, онда дакле, кад искуство учениково буде богатије и у већој психичкој могућности да се тим уџбеницима збиља и користи. Све дотле, док се учениково искуство не обогати, не прошири обим знања, дотле начин предавања, сам мг од излагања неће бити у уџбеницима нити се у њима то може провести. Шта више дотле би се могли сасвим избацити уџбеници из школа. А за увођење неког новог начина предавања, разуме се психолошки оправданог, много више вреди једно удуство за наставнике, него: ма колико уџбеника без упуства.

На ово гледиште требао је Просветни Савет да стане и при издавању овог новог буквара. Јер и референти о овом буквару' изразили су се да није добро израђен и да би због тога требало саставити — израдити један буквар, узевши из свију пријављених буквара оно што је добро; а при том су нарочито нагласили да за овај нов начин треба израдити упуство за предавање по њему и онда их откупити и штампати. МИ шта бива — После стручног мишљења, гласањем чланова Просветног Савета отишло се на погрешну страну и буквар без поправака и без упуства примљен је и такав издат за употребу у школама! На тај је начин Просветни Савет својим решењем показао, да је у њему већина чланова недовољно педагошки образована, да су ти чланови без утврђеног начела, принципа и плана при одобравању уџбеника. Због таквог погрешног гледишта Просветног Савета, буквар је промашио свој циљ, учитељи су га већ у почетку осудили као неподесну књигу За наставу првог читања и писања и деца, нити су добили добар _ уџбеник, нити су тим новим уџбеником добили у методу својих учитеља, јер и даље већина учитеља предаје по своме навикнутом или већ наученом начину. |

Мене је овај бухвар нарочито заинтересовао, предавајући својим приватним ученицима по њему. Радозналост, а и сама моја будућа професија одвукла ме је у пет-шест првих разреда основне школе у Београду, да видим како се учитељи могу наћи у њему.