Učitelj

" 467

вно стање родитеља, сеоска и варошка околина, изоловано или школско васпитање, заједнице (коедукација) или одвајање по полу, симултана или конфесионална школа итљд. Као примере експерименталних истраживања, која пружају и интересантне споредне резултате социјално-педагошке природе, наводим многобројна испитивања круга дечјих представа, кад деца ступе у школу (Баршман, Сајферт, Станлеј, Хал идр.) антрополошко-психолошка испитивања периода развоја дечјег или онаква испитивања, као што су Малинг- Хансенова о периодичности у прираштају дечје тежине, а тако исто од велике су социјално-педагошке важ-

ности и већ поменути покушаји од Мајера и Шмита о појединачном и општем раду, јер нам показују одношаје домаћих кругова према раду дечјем.-Али ће нас, пре свега, упорндна статистичка обрада напора како државе тако и других разноликих социјалних заједница за школу с наспрамним низом педагошких последица тих напора довести до одговора на многа социјално- педагошка питања садашњице. Дер Стев. М. Окановић.

Нови буквар и начин предавања по њему. | ~

Да више вреди брзо везивање слова т. ј. незастајање и неотезање, и да општи утисак речи као једноставне чулне слике и чини могућим право читање, а не срицање, можемо се уверити и тиме, ако слушамо ма какав туђи језик кога мало или никако не разумемо. Тада ми тешко разликујемо и самогласнике, а камо ли сугласнике. То долази отуда, као што рекох, што се чује само општи, једноставан утисак речи па често и целе реченице, а не појединих гласова и слогова. На томе једноставном утиску речи и реченица и заснива се брзо, логично а нарочито естетично читање. Кад неко на пример чита свој састав спремљен за коректуру, он у кореговању про-

5%