Učitelj

468

пусти масу грешака, и то не само у појединим словима и слоговима, него често и у појединим речима. То је такође један добар пример, како се пажња искључиво и не задржава на словима и слоговима, већ пажња прелазећи с опште слике на општу иде на речи, благодарећи њиховој садржини т. ј. појмовима, које дотична реч означава. Другим речима у читању је тако извежбана и брза асоцијација, да је везивање појединих слова у читању сведено на минимум исто онако, као што је код беседника везивање појмова за речи, којима се у својој беседи служи, сведено на минимум. Такве фине психолошке појаве, довеле су у забуну и неке. философе, те су тврдили да се мишљење састоји у речима а не у појмовима зато, што човек брзо говори и онда веле није могуће да у такој брзини за сваку реч изговорену, везује и појам.

Из горњих разлога, ради бржег и лакшег читања је потпуно оправдано и то, што се не допушта деци да прочитају и једну реч, а да не знају њено значење, њен појам. · Зато се мора и чулно, очигледно да представљају многи предмети пред децом, те да с једне стране општи једноставни утисак речи, а с друге стране јасан појам те речи, њено значење изазове код деце лакшу и бржу асоцијацију -— везивање слова у речи и реченице и тиме постигне право читање т. ј. циљ наставе букварске. Ето због чега је још погрешно читање по слоговима, јер се отезањем и

неприродним карактером речи смета и асоцијацији елеме-

ната и разумевању речи. Из ових је разлога чак потребно и то, да се у буквару, кад је год могуће, вежу по две и више речи, које ће својим смислом, логичким везивањем. изазивати лакше и брже везивање слова и на тај начин олакшати процес учења. По могућству, из тога разлога, још у првим текстовима буквара, могле би се састављати причице и мисли од по неколико речи, чиме би се још више олакшавало брже учење првог читања. Оваквим се предавањем постизава још нешто. Још у првим почецима, деца се уче одмах правилном изговору речи т. ј. акценту и одмах се почиње читање по смислу т. ј. логично. Уопште читање и логично и естетично заснива се на распознавању појмова. Брзо и лепо читање код људи који