Učitelj

418

мером у кући својој и у опште ван школе да предњачи. Нарочито је истакнут утицај учитеља у привредном правцу; а учитељице у поукама за домаћице и у ручном женском раду. Стављено је у дужност наставницима, да спречавају утицај шкодљиве културе а помажу све оно, што помаже правилан развитак и благостање нашег народа.

По овоме збор је донео оваку резолуцију:

„Саслушавши марљиво израђене расправе г-ђе Марићке и г. "Обрадовића, „О дужностима учитеља и учитељица ван школе“ окружни учитељски збор, поред признања, које им одаје, прима _ све оно, шта је изнето у тим расправамг, као своју дужност ван-школе“.

5. На који се начин може унети што јача писменост у масу нашег народа.

За расправљање овог питања, био је одређен г. Драгољуб Шибалић, учитељ у Бољковцима, али он није хтео доћи на окружни учитељски збор, те је о овоме питању реферисао збору г. Јован Поповић, учитељ у Гор. Милановцу. Поводом овога питања искрсла су разна мишљења. Једни су износили да би се најбоље унела писменост у масу нашега народа, кад би, зими, у сваком засеоку неписмену децу и младиће обучавали писању ђаци, који су свршили основну шкоду. Ово обучавање вршило би се по упуству и под управитеља односно учитеља дотичне школске општине. Ове ђаке,

који би обучавали неписмену децу, награђивао би, по предлогу дотичног управитеља односно учитеља, окружни школски одбор, који би за ту сврху уносио извесну суму новаца у свој буџет.

Други су заступали мишљење, да до краја треба извести обавезност наставе; повећи број школских зграда и установити још неколике Учитељске Школе.

После довољног дискутовања о овоме питању, збор је донео. · ову резолуцију:

1. Да се строго примени закон о народним школама т. ј. што више отварати петог и шестог разреда, и да што већи број деце походи школу.

2. Да се што пре приступи отварању продужних и вечерњих школа, као и отварању зимских течаја, у којима ће се учити неписмени, а по програму, које ће прописати окружно учитељско веће или Министарство просвете, што ће бити обавезно за све наставнике и омладину, која није прошла кроз основну школу.