Učitelj

494

2.) да су сви чланци поетски састави; да су написани лепо и разумљиво, ми да имају и у забави и у поуци довољно привлачности; 8.) сви чланци да имају више-мање етичке садржине ; али не смеју сувише моралисати;

4.) не смеју се уносити чланци тужни, плачни и уопште свуМорни; исто тако ни правила о животу и владању; не смеју се понављати састави о једном и истом предмету;

5.) не сме бити чланака деци неприступачних:

6.) да се унесе подоста народних умотворина;

Т.) да се унесу нежне песме и приче;

8.) да су чланци од модерних, а не само од старих наших писаца, тако исто и од страних писаца и из страних дечјих књижевности; 9.) подесни чланци да се удесе за децу и ако су их књижевници за одрасле писали, а и целокупна дела да се укратко препричавају;

10. у чланцима о природи, друштвеном животу, из историје и т. д. да се покупе моменти, који утичу непосредно на срце и вољу дечју;

11.) чланци не смеју бити: хладни, сувопарни, бледи, незанимљиви, и не морају баш утицати на разум нити допуњавати ђачко знање;

12.) дело мора бити без стилских и научних погрешака; језик | мора бити чист а правопис правилан (а правила о уџбеницима траже и да је по програму);

13.) дело да буде у одељке раздељено, а чланци по сродности, поступности и т. д. распоређени — педагошки.

Ето, ове су се основице могле видети у пом. рефератима г. г. Павла. Поповића в. проф. универзитета, Свет. М. Максимовића проф. Т беогр. гимназије и Мих. П. Милошевића учитеља, у Београду, па, према њима, и према личним гледиштима, прегледаће се ова читанка. Оцена ће бити објективна, као што то и приличи критици, а ако буде и погрешних мисли у овој критици радо ће се поправити, а о свему ће другови заинтересовани бар боље промислити, те ће користи имати. Да би пак то било, нужно је, да читалац овог приказа узме и саму читанку, па да се и сам о свему уверава.

+ В. „Пр. Гласник“ за август 1905. год. о читанкама К. Ни Д.Р.; Вл, Мом; и П. Љотића за Ш разред. |