Učitelj
423
пре није стигло. Да би пак имали ма каквог мерила при оцени ове читанке морају се створити основице из реферата: гл. референата, који су прегледали све читанке Ш п ТУ разр. и дали препоруку за ову читанку, а која гласи: „— — — која је од свију њих у сваком погледу, а нарочито педагошком, најбоља. Израђена, је с великом пажљивошћу и педагошким разумевањем. Основица јој је национална и сви су чланци прожмани српским националним духом. Утиче поглавито на срце, развија морална и естетичка осећања, па је с тога и занимљива и има васпитно дејство. Али има једна ствар у принципима, по којима је ова читанка израђена с којом се не слажемо. Полазећи иначе с правилног гледишта, да читанка не сме имати енциклопедијски карактер, писци су унели мало чланака из природе, географије и историје, а од биографија нема ниједне. И ми делимо мишљење, да читанка, не треба да буде енциклопедијска, али у оном смислу, да чланци о природним појавама и предметима, о географским местима, историјским догађајима и личностима, не буду хладни и незанимљиви описи, који читаоца неће загрејати н заинтересовати. Али, кад су ти чланци написани онако како су их писали Мазијус у Немачкој или Бифон у Француској т.ј. кад су у њима покупљени моменти, који утичу непосредно на срце и вољу дечју, који дакле имају поетске садржине, онда су такви чланци од врло великог васпитног значаја.“
Оваква нас оцена може задовољити. Једино са чиме се не би сложили то је осуђивање описа, а ми опет мислимо, да и они имају свога васпитнога значаја и своје вредности, и да су потребни.
У покојној читанци Ш разр. заиста је било доста досадно · свакога дана и свакога боговетнога часа: не кради, не лажи, буди веран, пажљив, миран, поштен, стрпљив —- па ће ти бити тако и тако; — права Домановићева стрина. Нама, учитељима, она некако никад није била мила као По и ТУ читанка, за то није чудновато, што је ова нова тако жудно очекивана, и што смо се многоме од ње надали напрегнутом радозналошћу. Било је оправдано надање, да ће ова читанка бити углед за припремање лектире деци основних школа тим више,, што мора значити, да је она задовољила сувремене захтеве и следеће основице, које се из пом. реферата овде изводе и за правило постављају:
1) Читанка не сме имати енциклопедијски тип;
1 Види „Просв. Гласник“ 1905. г. свеска за, јуни стр.619—632, и за август стр. 140—143.