Učitelj
380
је задатак, поред тога што даје писменост и основна знања која су свакоме без разлике пола, потребна,“ још и тај, да · обрати нарочиту пажњу и на физичку страну и физички развитак код деце. И то је најпрече па све друго после. "тога, јер без здравља не вреди ни морална, нити васпитна_ страна. Мени се чини, да је основна школа сасвим изоста-
вила, или бар пренебрегла, један врло важан предмет, а то је „гимнастика“. У колико сам могао дознати, данас се у основним школама и не предаје гимнастика, нити ње има,
а то је доиста велика грешка и огромна штета по народно здравље и образовање. Да ви знате колика се важност даје гимнастици у другом образованом свету, а нарочито у Шведској, чисто не бисте веровали.
Гимнастика је веома важан и омиљен предмет код "Шведа. Гимнастика даје такве резултате код овога народа да се мора сваки човек томе дивити. Шведи су сви, без
разлике пола здрави, чили, једри у лицу, пуни у образима
и с тога леп народ, да га је милина гледати. То су резултати гимнастике у школама и у народу. — А шта видимо. код нашега народа у том погледуг — Погледајте и добро га расмотрите, па одмах вам изађе ружна слика према здравоме и развијеноме Шведу. Наш је народ жољав, мршав, закржљао и довољно неразвијен, а то је с тога што су гимнастичка вежбања занемарена“. . „Друго сам приметио,“ вели Краљ, „и то, да се у на"родним школама слабо чују народне песме, у којима је оцртана наша славна прошлост и наше херојство. Ви добро знате колико народне песме утичу на васпитну и моралну. страну код наше младежи, па би требало што више тих песама пружити деци и околини где је школа. " Песма је најјача моћ, која А дух и херојство једнога народа“. И — На обе ове, веома важне Краљеве напомене иза- | сланици су дали одговоре: да је програмом обележено шта |