Učitelj

381

има, у основним школама, из појединих предмета да се предаје. Признати се мора и то, да се гимнастика сада много мање предаје у народним школама, него ранијих година, али да то није кривица до школе и наставника, већ су програмом из гимнастике обухваћене највише дечје игре, а мало из војног вежбања, па то се и предаје а зими је и немогуће предавати гимнастику што нема подесних гимнастичких дворана. — Што се тиче народних песама и ту је програмом означено шта има дете да научи. Ну и поред тога наставници дају деци и народне песме на читање а нарочито оне, које стоје у вези са српском историјом или земљописом; ит. д,

На ово је Краљ даље рекао: „И ако је програмом означено шта из којега предмета има се прећи, ипак наставници треба да обрате што већу пажњу на гимнастику и народне песме, и да ове две ствари продиру што више у масу народа, јер је то неопходно потребно из јаких разлога.

— Даље, приметило се и то“, вели Краљ, „да наш народ живи сасвим просто и још примитивно. Наш народ храни се простом храном; не уме ни најобичнија јела зготовити, Има прилично хране, али не уме то да употреби за свој живот.

Ено какве су им куће просте и слабе, а шта да се каже за његову постељу, на којој спава» То је жалосна

слика и јадан је ту живот! —- За овакав примитиван живот

нашега сељака, у јелу и постељи, највише носе одговорност учитељице. Учитељице имају поред наставничке дужности и ту деликатну дужност, да поучавају сељанке у готовљењу

"најобичнијих јела; да им покажу каква треба постеља да

буде; да обучавају у кројењу и шивењу хаљина и другим женским рукотворинама. Јер пуно има примера да сељанка не'зна ни да окрпи одело, а то ли да нову хаљину сашије.

Стога треба чешће учитељи и учитељице да ПО НАДУ