Učitelj

494 ПРЕГЛЕД НАСТАВНИХ СРЕДСТАВА

ПИСАНКЕ ЗА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ У КРАЉЕВИНИ СРБИЈИ.

Често се догађа и у страном свету, а код нас још чешће да се у школи трпи извесно наставно средство, и ако сви школски радници на практици виде, да је оно застарело, да не одговара разумним захтевима и да би га шта више (у интересу ученичког напретка), требало из школе одмах избацити.

Залуду што то школски радници виде кад — ћуте. „Надлежни“ се не сећају да запитају, и тако остаје све „по старом“. Међу тим, сви знамо ону народну: „док се дете не заплаче....“ — па ипак ћутимо. Најзад, кад неће нико, ево мене! Торо И ПА само оно што сам у школској пракси искуспо.

Реч је о писанкама за ђаке наших основних школа, које се, овакве какве су данас, употребљавају неколико година. Мислим, да је време изнети објективан суд о њима, јер би дуже ћутање продужило слабе успехе из наставе писања у основној школп, а то не би желели ни они, који су ове писанке удесили. Једипо би државна штампарија имала рачуна да остану ове писанке пи даље у употреби, ако у магацинима њеним има сувише ове робе. Али, паши просветни радници наћи ће начина да се дође до бољих писанака, па макар ти начини сметали меркантилном гледишту „Управе Државне Штампарије, јер је (то ће нам бар признати свако) пречи напредак наставе писања него трговачки рачуни, па ма чији они били.

Данашње писанке, овакве какве су, ваља што пре из школе избацити. Разлози за овакво мишљење ови су:

1. Градиво са писање развучено је у 20 свезака, — а то је много. Они, који су ове писанке удешавали, имали су рђаво мишљење о спреми паших учитеља. Држали су, ваљда, да им учитељи пеће моћи конкурисати у избору речи и реченица за углед у писању, па су тога материјала натрпали и развукли у 20 свезака. Или су билп уверени у то, да ће ђаци основне школе само тако научити лепо да пишу, ако што дуже време буду писали по њихним писанкама! Грдно су се правили!

Ако ученици буду писали само у школи, као што би и тре-