Učitelj

ЗУШР

531 СЛОБОДА УЏБЕНИКА

Млађи учитељи не памте, какве смо уџбенике ми старији затекли у основној школи. Пре 30 година уџбенике је писала Школска Комисија. Њени чланови нису ни дана радили у основној школи. Зато смо имали Читанке толико апстрактне и са застарелим изразима израђене, без икаква плана и система, да смо имали грдну муку, да научимо децу како би схватила бар 'љ пређеног материјала. Кратка Историја Срп. Народа била је доиста кратка и сухопарна толико, да је деци остајало у памети само једно питање: „Како се то догодило 2“ — ИМ одговор: „Милош је био јуначкога срца, а при том ватрен“... Познавање Природе делило је природу у „три царства“ у родове и класе, а није било ни једног описа биљке или животиње. Земљопис, Рачуница, Наука Хришћанска — све је било непотпуно и неразумљиво. Све су ове књиге биле израђене у кратким питањима и одговорима. Тек после 1880. године почињу учитељи писати уџбенике. Најпре без одобрења а после и с одобрењем министарства јављају се све бољи уџеници, који су били приватна издања. Залуд се из министарства наређивало, да се троше државна издања, учитељи су слободном куповином помогли другове писце и џолако истисли из употребе све застареле уџбенике. Залуд је министарство наређивало, да се троши Карићев Земљопис, који је делио Србију на 21 округ, и ако је Србија уставом раније била подељена на 17 округа; писци су се користили тим анахронизмом и појавило се неколико Атласа и Земљописа. Залуд су министри либерални и напредњачки откупљивали час Јоксимову, час Убавкићеву Историју, а ону другу вадили из Државне Штампарије и враћали писцу; — ни једну ни другу нису хтели учитељи куповати. има се више допадала трећа, приватнога издања. |

Тако су учитељи помогли развиће уџбеника. Што су уџбеници данас овако измакли и добротом и лепотом треба највише захвалити учитељима и писцима учитељима. Овај напредак уџбеника створили су писци и школски раденици без учешћа Министарства Просвете пи Просветног Савета.