Učitelj

614

метим нису толико шнтересацтни за децу, као слике деци познашиг предмета п, према томе, није згодно за буђење итлаереса у деце за цртање, ако буду више цртала орнаменте но предмете.

С тога ја мислим, да је ово једна махна ових прегледа. 2.

Из ових прегледа види се да је се тежило, да се изведе начело поступносши, излажући редом слике простијег основног облика. ка тежем — сложенијем. То је правилно. Али та поступност није свуд изведена. Да се не задржавам много на сликама, које су одређене да се цртају у једном разреду; ту се може учитељ. и сам помоћи — бирајући, према свом нахођењу, коју бе. прва коју после цртати — као оно чланке из читанке, ма да то овде не би требало да буде. Нпр. учитељ ће, ако гледа па поступност, _ | радити слике (2 листа) на последњој страни 2, св. за Ш раз. пре | свих осталих прегледа у тој свесци.

Исто тако поједини прегледи у 2. св. за Ту раз. куд и камо. су лакши за цртање од прегледа у 1. св. за тај разред. Нпр. прегледи на стр. 1, 2, 3 у св. лакши су за цртање но прегледи у 1. свесци.

Прегледи за [и П рав. у овом погледу боље су уређени, |

Али има и прегледа таквих, који су по овој подели за поједине разреде као лакши стављени да, се цртају у старијим разредима, а тежи у млађим. Нпр. тежи су орнаменти за цртање на стр. 12. и 14. у 2. св. за Ш разред, него орнаменти на стр. 6. у 1. св. ва ТУ раз. Истина, у олакшицу цртања ових орнамената за 1 раз. постоје тачке у цртанци бр. 3. док би ове орнаменте за ТУ разр. требало цртати на, пртанци бр. 4, али за цртање овог орнамента као и још неких, извучене су паралелне линије, између којих се црта — дакле, и ако се буду ови орнаменти цртали и на цртанци бр. 4. ипак има помоћних значака (паралелне линије). Оваких случајева има још неколико. |

Истина, може неко овде рећи: па учитељ и не мора давати деци да цртају оним редом, како је то у Прегледима, но нека сам бира, али онда није требало делити ове прегледе на разреде, па чак и на свеске, чиме се хтело да изведе и да. на, знање, да је то. удешено за цртање од лакшега ка тежему. Међутим види се, да ·_ се у том није у свему успело.