Učitelj
755
схватања и оно, што пм је за доцнији живот најпотребније, већ је у програм унето и оно, што је тешко за децу, и оно што им не треба, те су ђаци учили без воље — интересовања, и жељно су чекали час кад ће изаћи из школе, да своје школовање не само заврше већ с њим као са неким непријатељем и раскину. Кад се томе дода и то, да су ти програми претрпани и да су учитељи дужни да га на време сврше, те им је немогуће у свему обзирати се на циљ наставе — онда ће вам бити још јаснија слика нашег садашњег основног школовања.
Продужно школовање.
Како је према нашим приликама немогуће да основно школовање буде дуже од 4 године, то би требало за оне, који сврше осн. школу установити тако звано школско вежбање — упражњење, које би трајало бар 2 године по 10.—15. дана у месецу октобру. Наставници би били при овим школским упражњењима такође учитељи осн. школа (и из млађих разреда ако их има), а за то време њихови ђаци из осн. школе не би походили школу. На овим вежбањима радити само писмене саставе, читање и рачун, а грађу из осталих предмета унети само за штиво у читанке. Ово би време довољно било да деца утврђују добивено знање у Осн. школи и да им се и даље буди интерес за читањем. А тада и ђаци почињу се мешати и са људима, и увиђају потребу од писмености да ће их та потреба поред пробуђеног интереса гоншти да сеп даље оспособљавају у писмености. А кроз кратко време отићи ће у војску где би такође требало у зимско време обратити што већу пажњу на ширење писмености. Требало би све учитеље п у опште школоване људе за време њихова служења у војсци распоредити по свима четама, и поставити их за наставнике да шире и утврђују писмсност код војника.
50%