Učitelj

756

Толико за оне који редовно походе осн. школу. А сад да видимо шта се може у погледу писмености учинити за оне, који не походе осн. школу, а могли би је походити да смо у бољим приликама.

Штрење писмености преко ученика зимског течаја.

За њих би требало установити да походе школу две године у 4 зимска месеца: новембра, децембра јануара и фебруара, а учили би читање, писање и рачун. Остале предмете не учити засебно, већ најнужније узети у штиво читанака, нарочито за њих спремљених. У овај течај примати ону децу од 12 до 15 година, која нису учила осн. школу и тек онда, кал сврше овај течај (оба разреда) примати нове. На тај начин у овом течају не могу бити никако два разреда, нити ће ко престарити да не походи овај течај. У овом течају наставници би били учитељи месних осн. школа Ш. и ТУ. разреда (а наставници |. и П. разр. радили би без прекида у својим разредима) тако што би један дан походили школу ђаци осн. школа, а другог дана ђаци зимског течаја. Њаци осн. школа ишли би н. пр: уторником, четвртком и суботом, а ђаци овог течаја: понедељником, средом и петком. И за ове ученике, по свршетку овог течаја било би обавезно школско упражњење но одвојено од оних. који су свршили осн. школу. Они би имали да походе других 10 дана месеца октобра, за које време ученици осн. школа такође не би ишли у осн. школу. |

Признати се мора да би за учитеље осн. школа било и сувише заморно кад би радили поред осн. школе још и у зимском течају и школским вежбањима, јер би у таквим приликама имали много више труда да уложе, него са једним ђацима — ма радно време не било веће. Али сам уверен да би учитељи и овде са пожртвовањем радили на ширењу писмености у своме народу. Разуме се да би имали наро- | читу и награду. Али да се учитељи не би у овом замор-