Učitelj
17
главице, па ће ређе орати на угару, него ли се крваво бавити једним јединцатим комадићем ораонице. Ови се мудријаши обично размећу грдним хипотезама и настраним генералисањем (уопштавањем), које се послије тога мора дуго и дуго у појам да убију и до ногу да сатару. У интересу антрополошке науке мора се једном енергично стати на пут оном великом злоупотребљавању и профанисању имена „антрополог“ и само га ономе давати, који за то има предспреме и који се скроз и скроз одао својим научним радовима. Оно, на чем највише пати Физичка Антропологија јесте то, да нема довољно стручњака, који имају строго анатомско-природонаучну спрему и чија научна специјалност треба да даје јемство за објективност у њиховом испитивању. А сад да се обратимо на специфичну задаћу Физичке Антропологије, а нарочито на њезину методу и на примјену резултата.
— СВРШИЋЕ С:
Образовање језика И говора у деде и] дечака,
— ЈОВАН ГОТФРИД ХЕРДЕР: (1744.—1808.) Као што се по језику и по говору разликују људи од животиња, тако се исто, по тој вештини, разликују и људи међу собом. _
: Овај чланак преведен је из једне читашке за учитељске семинаре у Немачкој. Богата немачка књижевност постарала се да народни учитељи и у најопромашнијем селу лако дођу до извора за своје духовно усавршавање и освежавање. И у нашој младој књижевности већ има, Богу хвала, прилично градива за ову врсту књига. Чега не би било у нас, могло би се попунити ваљаним преводима. Наше Учитељско Удружење добро би урадило, да овај посао узме на себе. За неколико година и ми бисмо добили ваљане збирке најбољих радова најоољих писаца из наше старе, средње и новије књижевности. Ове би читанке знатно допринеле општем образовању наших учитеља и учитељица, нарочито по селима и по паланкама, где су, на жалост, школске књижнице готово празне, а јавних, или приватних, никако и нема. Како Хердер у овоме чланку учи своје Немце, општем образовању треба да је подлога најпре све умно благо дотичнога народа. Хердер се сматра као претеча оним умним херојима, који су стварали.п створили величину данашње Немачке. Он хоће учењем језика да обогати омладину идејама, да јој развије укус за лепо, осећање за добро, тежњу за слободом. мржњу према свему извештаченом, неприродном и лажном. Све ово вреди и за нас, јер су ове идеје увек савремене.
УЧИТЕЉ 2